Medlemmer af 3F Sømændene har på generalforsamling endnu engang debatteret den katastrofale danske søfartspolitik – et totalt svigt af søfarende med bopæl i Danmark.
3F Sømændenes general-forsamling skal endnu engang opfordre regering og Folketing til at efterkomme ILO krav om, at DIS-loven bringes i overensstemmelse med ILO's konventioner.
Trods stadig mindre beskæftigelse i handelsflåden har mange rederier haft svært med rekruttering af søfolk fra Danmark. Grunden er, at der bliver færre og færre uddannelsessteder og praktiksteder til skibsassistenter.
3F Sømændenes generalforsamling opfordrer regeringen og Folketinget til at sikre, at danske maritime uddannelsessteder tilbyder grund- og efteruddannelse af skibsassistenter.
Der er på søfartsområdet behov for et servicetjek – ikke mindst i forhold til arbejdsforholdene ombord på skibene. Besætningernes størrelse og overholdelse af arbejdsmiljøregler – herunder er hviletidsreglerne et dagligt dilemma på mange skibe.
Der er ligeledes behov for at sikre, at danske rederier overholder lovens krav om, at udenlandske søfarende, som sejler fast på danske havne, har de nødvendige arbejdstilladelser.
Nyt lovforslag
Regeringen og Folketing drøfter i disse dage nye lovforslag – lovforslag som endnu engang øger statsstøtten til rederierhvervet.
DIS-loven har bestået siden 1988. DIS-ordningen er en statsstøtteordning – sammen med tonnageskatteordningen.
Efter krav fra EU-kommissionen skal dansk lov nu tilpasses EU-krav.
EU-kommissionen har konstateret, at DIS-loven er uforenelig med statsstøttereglerne, og kræver, at dansk lov nu tilpasses EU-krav. Den ulovlige administration af statsstøttereglerne har været et meget dyrt bekendtskab for danske søfarende, der har mistet næsten al beskæftigelse.
Nu er ordningen så erklæret ulovlig af Europa-Kommissionen. Regeringen svar herpå er at udvide DIS-ordningen med dens skattefritagelse for danske søfolk til at gælde alle skibsregistre i EU-/EØS-landene, herunder de åbne FOC-registre på Malta og Cypern, som tilhører gruppen af bekvemmelighedsflag.
Generalforsamlingen opfordrer 3F Bruxelles-kontoret, som hastesag, til at oplyse relevante EU-institutioner om, at ulovlige forhold gør sig gældende i forhold til DIS-lovens §10 stk. 2 & 3, idet EU-søfarende, trods ansættelse på et skib registeret i DIS. Som ved lov er afskåret fra at opnå danske løn- og arbejdsvilkår.
Indførelsen af Dansk International Skibsregister blev begrundet med, at danske rederier skulle have bedre konkurrencevilkår i den internationale konkurrence, så danske søfolk kunne bevare beskæftigelsen om bord. De fleste rederier gjorde det modsatte – fyrede søfolk på danske overenskomster og beholdt statsstøtten til sig selv.
3F Sømændenes generalforsamling skal endnu engang opfordre regering og Folketing til at efterkomme ILO krav om, at DIS-loven bringes i overensstemmelse med ILO's konventioner.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278