¤¤Foræringen¤¤ tjener firmaet altså næsten ind igen, samtidig med at de scorer kassen på reklameindtægter. Det bliver en dyr løsning for Troldemarken
af Kaj Erik Andersen, medlem af Enhedslisten, Haderslev
Det borgerlige flertal i Haderslevs økonomiudvalg har givet børnehaven Troldemarken lov til at lave en aftale med det private firma, Indu Legepladser, om at opstille en legeplads, da kommunen ikke har penge til det.
Flemming Just, lokalredaktør JydskeVestkysten Haderslev, skriver den 12. august i Ærlig talt: 'Det er den ordning, der får socialdemokrater og andre til at fnyse af hellig forargelse. Det bør der sådan set ikke være grund til.'
Det mener jeg så absolut, der er god grund til. For det første skal børnehavebørn ikke omgives af reklamer. Vi ved jo, at reklamer i høj grad påvirker vores indkøbsmønster, og at især børn er meget påvirkelige.
For det andet er aftalen ikke så lukrativ som ved første øjekast. Legepladsen har en værdi af 130.000 kroner, men børnehaven binder sig til at lave en vedligeholdelsesaftale med firmaet, der koster dem 18.000 kroner hvert år i syv år, altså den nette sum af 126.000 kroner.
Så 'foræringen' tjener firmaet altså næsten ind igen, samtidig med at de scorer kassen på reklameindtægter. Det bliver en dyr løsning for Troldemarken, og det bliver endnu værre, for det har børnehaven slet ikke råd til.
'Det bliver mange penge på syv år, så nu må vi ud og søge lokale sponsorer til vedligeholdelsesaftalen også' - det udtaler formanden børnehavens styregruppe, Helle Have, til dagbladet Arbejderen den 9. august. Hun siger samtidig: 'Hvis det var vores egen legeplads, ville vores egen pedel have stået for vedligeholdelsen'.
Det er altså skruen uden ende, og hvor går grænsen? Det er min opfattelse at den rykkes lige så stille og rolig, så folk vænnes til at acceptere, at det private erhvervsliv får mere og mere at sige over offentlige institutioner, og at de får snablen længere og længere ned i de kommunale kasser.
Denne finansieringsform blev vedtaget i Folketinget for to år siden, hvor kommunerne fik lov til at sælge reklamer på køretøjer og bygninger. De eneste, der stemte imod, var SF og Enhedslisten, så her har de lokale socialdemokrater noget at tale med deres kolleger på Christiansborg om.
Det hele bunder i, at kommunerne er lagt i en økonomisk spændetrøje af regeringen, så de må ty til den slags aftaler, hvor firmaer som Indu Legepladser skummer fløden.
Dette til trods for, at den tidligere finansminister for et par år siden stolt kunne udtale, at den danske økonomi er så god, at vi om få år kan købe hele verden.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278