12 Jul 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kvalitet frem for kvalitetskontrol

Kvalitet frem for kvalitetskontrol

Lørdag, 15. december, 2007, 00:00:00

Femårstesten vil - sammen med treårstesten og politikernes ide om en læsepolitik, samt en kommende landsdækkende læsekanon - øge antallet af kontrolsystemer

fra tillidsrepræsentanter og ledere i BUPL og LFS
Femårstesten (Københavnertesten) der blev indført i integrerede institutioner og børnehaver i efteråret 2007, er det seneste eksempel på, at pædagogiske udfordringer og problemer kan håndteres på to måder.
Den ene måde er at finde ud af, hvilke pædagogiske udfordringer og problemer, der er tale om, og hvad de består i, og så - ved dialog mellem det pædagogiske personale, politikere, forvaltning, forældre, LFS og BUPL - at finde veje til at håndtere de analyserede og beskrevne udfordringer og problemer på.
På denne måde vil det pædagogiske personale være i stand til at videreudvikle deres pædagogiske praksis for, med og omkring de børn og unge, de arbejder med.
Den anden måde at håndtere pædagogiske udfordringer og problemer på er politisk og forvaltningsmæssig detaljefjernstyring og kontrol af det pædagogiske personales arbejde for, med og omkring børn og unge ved indførelse af standardiserede test- og kontrolsystemer.
Denne tilgang til løsning af udfordringer og problemer fører til beslutninger om måltal for minimering af fejl ved indførelse af generelt gældende kvalitetskoncepter, hvor belønningen for det pædagogiske personale ligger i bonusordninger for antallet af gennemførte test.
På denne måde udvikles kontrollen med kvalitetskontrolkoncepterne. Standardiseret kontrol udvikler ikke kvaliteten af det arbejde, det pædagogiske personale udfører i hverdagen.
Femårstesten vil - sammen med treårstesten, der er på vej, og politikernes ide om en læsepolitik, samt en kommende landsdækkende læsekanon - øge antallet af kontrolsystemer, der i højere og højere grad fratager det pædagogiske personale kravet på selv at tilrettelægge det pædagogiske arbejde, herunder indsatsen overfor børn, der har behov for ekstra støtte i perioder.
Det pædagogiske personale vil have autonomi i forhold til at træffe beslutninger, der hviler på et fagligt, videnskabeligt og lovmæssigt grundlag.
Tiltag som tre- og femårstest er et symptom på en trist tendens i tiden, hvor der satses på ensretning og målstyring frem for mangfoldighed og kvalitet i det pædagogiske arbejde.
De generelle, standardiserede test ensretter, stigmatiserer og selekterer børnene i forhold til køn, social baggrund og etnicitet.
Tillidsfolk og ledere understreger:
Femårstesten passer ikke ind i den mangfoldighed, der præger daginstitutionerne, og skal derfor trækkes tilbage.
Vi er klar til gennem dialog at udvikle kvaliteten af det pædagogiske arbejde. Vi ved, at politikerne i Børn- og Ungeudvalget og ledelsen i Børn- og Ungeforvaltningen ligeledes er indstillet på at løse pædagogiske udfordringer og problemer på samme måde.

Vedtaget på stormøde i København den 10. december.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. dec. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp