Ældreplejen lider så meget under sidste års nedskæringer, at der ikke længere er råd til at ansætte uddannet social- og sundhedspersonale
af Kirsten Normann Andersen, FOA Århus
Det starter næsten altid med problemer med at klare støvsugeren, når ældre borgere får brug for ældrepleje. Den forebyggende indsats bør derfor også starte der - og have det formål at vedligeholde den ældres ressourcer længst muligt.
Men det kræver undervisning, vejledning, opmuntring og en motiverende, vedholdende og uddannet social- og sundhedshjælper, som ved, hvad hun har med at gøre. Men desværre er dette unikum af en medarbejder netop dømt for dyr - i hvert fald i Århus Kommune.
Budgetforliget har netop afsat ti millioner kroner til forebyggelse i ældreplejen, men det er et faktum, at ældreplejen lider så meget under sidste års nedskæringer, at der ikke længere er råd til at ansætte uddannet social- og sundhedspersonale - og dermed går det forebyggende sigte med ældreplejen også fløjten.
Det er også et faktum, at det økonomiske pres på ældreplejen også er forårsaget af brugernes ret til selv at vælge leverandør.
Prisen på de opgaver, som overdrages til private leverandører, bliver let for høj, dels fordi de private firmaer alene vælger de mest rationelle (
læs billige) opgaver, dels fordi de private leverandører slipper for en række afledte udgifter til ældreplejen, som eksempelvis uddannelse af elever, cafédrift, ekstraordinært store huslejeudgifter, aktiviteter, sygepleje med videre.
Dispensation til private
Men først og fremmest er forebyggelsen allerede truet, inden opgaven overdrages, for mange private firmaer har nemlig søgt og fået dispensation fra uddannelseskravet, og benytter i stedet ufaglært personale eller rengøringsassistenter til opgaven.
Det er der ikke meget forebyggelse i - tværtimod ses en tendens til, at denne løsning blot øger borgernes efterspørgsel efter det bedste 'rengøringsfirma', mens fokus på borgernes eget ansvar for at varetage så mange opgaver som muligt nærmest forsvinder i konkurrencen.
Men selv om det bare starter med problemer med støvsugeren, så viser erfaringerne, at det meget hurtigt kan komme til at gå den forkerte vej med de fysiske kræfter, og inden man ser sig om, er man en hjælpeløs ældre med et omfattende plejebehov.
Loven må ændres
Og her kommer den kommunale ældrepleje ofte ind i billedet igen - men desværre også ofte for sent. Og ikke nok med det - den kommunale ældrepleje har ikke de fornødne ressourcer til at varetage de omfattende opgaver, fordi pengene er brugt til de favorable forretninger for de private firmaer, som har stoppet overskuddet i egen lomme.
Loven bør laves om, så det igen bliver muligt at tilrettelægge ældreplejen på en måde, hvor ressourcerne bruges mest hensigtsmæssigt. I den mellemliggende tid kan vi konstatere, at Århus Kommune i stedet agter at gøre den kommunale indsats i forhold til praktisk hjælp lige så ringe som den private indsats - i hvert fald hvad angår brugen af uddannet personale og den forebyggende indsats.
Således er mange uddannede social - og sundhedshjælpere opsagt fra deres stillinger - med henblik på at erstatte dem med billigere uuddannet personale. De tilbydes ganske vist stillinger andre steder, men flere overvejer at takke nej på grund af væsentlige ændringer i arbejdstiden med videre.
Og det alt imens sølle ti millioner til en forebyggende indsats fremhæves. Men hvis forebyggelsen først sættes ind, når det er for sent, så er det i virkeligheden penge ud af vinduet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278