26 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Tvang fremmer ikke læring

Tvang fremmer ikke læring

Fredag, 08. september, 2006, 00:00:00

Det pædagogiske landskab er ikke noget kønt syn. Bart, fladt, fyldt med forbuds- og påbudsskilte

af Grethe Gjedde-Simonsen, Frederiksberg
Til undervisningsminister Bertel Haarder
Når I som politikere beslutter jer for noget, så henter I eksperter ind bagefter. Viden indgår ikke længere i de beslutninger, der tages på for eksempel børneområdet. Forholdet børn/samfundet er blevet modsætningsfyldt og økonomisk betinget.
Uddannelses- og socialpolitik er afløst af 'panikpolitik'. Enhver udtalelse i pressen afstedkommer fluks et lovforslag, som tilsidesætter al eksisterende viden om området.
Det er reaktionerne på Pisa-undersøgelserne et godt eksempel på. Det pædagogiske landskab er ikke noget kønt syn. Bart, fladt, fyldt med forbuds- og påbudsskilte.
For slet ikke at tale om 'Parkering forbudt' skilte. ikke standse op, ikke se sig tilbage, fuld fart frem og helst foran de andre.
Det er ikke muligt at bygge sig en hule undervejs, og man kan ikke klatre op i træerne, for de er fældet. Børn kan ikke gøre noget for deres egen skyld, med mindre den samfundsmæssige nytte er påvist.
Man har sløjfet skolehaverne, så børnene ikke mere har muligheder for at følge livets mangfoldighed efter deres arbejde med at bearbejde jorden og lægge frøene i.
Undervisere og pædagoger kan gå hen og blive en slags ordenspoliti, hvis vigtigste funktion er at påse, at børnene overholder reglerne.
Læring er blevet til tvang, børn til produkter i erhvervslivet og skoler til produktionsområder.
Børn skal lære om tal. bogstaver og it allerede inden børnehaven, og nu skal de testes, ikke bare i de små klasser, men også inden børnehaven, og der skal laves målrettet indsats for det enkelte barn.
Men burde lærerne ikke i stedet uddannes bedre til at se børnenes udvikling - frem for at udsætte børnene for den ene test efter den anden?
Læring kan ikke etableres gennem krav og tvang. Åndsliv er uforeneligt med magtudøvelse.
Fra en interesseret i Rudolf Steiners fremragende pædagogik, som jeg forsøger at udøve indenfor livets mangfoldige områder i møder med mennesker.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. sep. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:17

Idekamp