25 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Lev livet derhjemme!

Lev livet derhjemme!

Lørdag, 26. august, 2006, 00:00:00

Samtidig med opblomstringen af investeringerne i hjemmet - ud fra parolen om at pengene ligger bedst i borgernes lommer - forfalder samfundet

Mens træerne lader deres frugter modnes på træerne, parate til at dumpe ned for at fortsætte livet som kerner, der kan spirer, må masser af andre træer lade livet i de store skove for at blive omskabt til gratisaviser og IKEA-kataloger, der i disse dage dumper ind af brevsprækkerne.
Nu er det nye IKEA Katalog for 2007 kommet. Det indeholder hundredvis af nye løsninger til indretning af hjemmet.
Med temaet 'Lev livet derhjemme' præsenterer IKEA budskabet om, at 'hjemmet er det vigtigste sted i verden', står der på forsiden af IKEA`s nye katalog. Kataloget distribueret til cirka 1,3 millioner husstande i Danmark. Koncernen har 90.000 ansatte og en omsætning på over 120 milliarder kroner.
Katalogets 370 sider er et mylder af møbler og ting og sager. Jo - jeg må gå til bekendelse, der er ikke mange møbellignende ting, hvor jeg bor, som ikke er fra IKEA. Billy, Ivar og alle de andre, der er en del af hverdagslivet.
Men IKEA er mere end møbler, mener IKEA. Kataloget er også en kampplads: I dette års katalog får du mulighed for, at kræve livet derhjemme tilbage. Hjemmet skal ikke 'bare' være et sted, hvor du skifter tøj, spiser og sover, men også et sted hvor du kan slappe af, lade op og være dig selv. Det er tid til at generobre livet derhjemme!
Mange familier har travlt og mangler tid - også hjemme. Men hvad har IKEA egentlig forestillet sig, når de rejser parolen: Det er tid til at generobre livet derhjemme?
Jo vist kan man indrette sig smart med alle de dimser og indretninger, som man end ikke har drømt om, at der findes. Alligevel satser IKEA på, at det 'generobrede liv' tilbageerobres af rationaliteternes univers. Jeg bruger for meget tid på kontoret !!. Ta` arbejdet med hjem, konstaterer IKEA.
Det er altså ikke kun livet, der skal lukkes inde i IKEA`s 'vigtigste sted i verden' - hjemmet. Også arbejdsstedet skal isoleres i hjemmet. Så i IKEA`s version af at lade op, ligger samtidig ta` arbejdet med hjem. Og naturligvis er børnene også i centrum hos IKEA, også når det gælder hjemmearbejspladsen:
Der er stor forskel på at arbejde hjemme og ude. I modsætning til dine kolleger vokser dine børn for eksempel hele tiden. Når skrivebordene har indstillelige ben, kan de vokse sammen med børnene. Hjemmet er om noget stedet, hvor normer indøves og reproduceres.
Bag IKEA`s livsverden ligger tanken om hjemmet som kerneenheden i samfundet. Arbejdet er til for at skaffe midler til reproduktionen i hjemmet.
Den værditilvækst, der sker i samfundet, er i de senere år i ekstrem grad endt i hjemmene i form af nye køkkener og badeværelser, der skiftes ud i ét væk. Samtidig med opblomstringen af investeringerne i hjemmet - ud fra parolen om at pengene ligger bedst i borgernes lommer - forfalder samfundet.
Hvorfor anvendes værditilvæksten ikke til at skabe mere samfund. Hvad er et spabad mod en 100 x 100 meter svømmehal? Hvad er en højrød Klippan-sofa til 1299 kroner mod kollektive udfoldelser i nabolaget? Hvad er et samtalekøkken mod et massemøde af borgere i stor begejstring?
IKEA-kataloget er på den måde for så vidt et konservativt og tilbageskuende propagandaskrift med vidtrækkende konsekvenser. Byliv i en moderne verden må etablere relationer mellem hjemmet og byen, og prioritere dannelse af mere og mere samfund, af og for borgerne.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


26. aug. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:17

Idekamp