Det er ofte hård kost at læse lovordene om brug af biodiesel og bioethanol til biler og de hårdnakkede krav om at det fritages for afgifter, der ustandselig fyres af i dagspressen
af Per Clausen, MF for Enhedslisten
Virkeligheden er, at biodiesel og bioethanol hverken er CO2-neutrale eller rene energikilder. Det er der derimod andre energiformer, som vindmøller, solfangere og solceller, der er - og det er dem vi skal bruge penge på at videreudvikle.
Der bruges store mængder energi, kunstgødning, pesticider og landbrugsjord til at dyrke råvarer så som korn, sukkerroer og oliepalmer, som bioethanol og biodiesel laves af. Hvis man så endda ville bruge råvarerne direkte i et forbrændingsanlæg, ville der fås mere energi end når man omdanner afgrøderne til biodiesel og bioethanol, som kan hældes på et køretøj.
Så længe der stadig fyres med fossil olie i kraftvarmeværkerne, er det derfor energispild at tage råvarer, der kunne afbrændes direkte i kraftvarmeværket og omdanne dem til flydende biobrændsel. Det kan sammenlignes med, at det også er energikrævende at tage nogle tørre æbler og lave vin af dem, som man derefter destillerer til sprit og brænder af, i stedet for bare at brænde de tørre æbler af fra start. Endvidere forurener biodiesel både med sundhedsskadelige partikler og sur regn ligesom anden diesel.
Om vi så brugte al vækst på jordens overflade i Danmark, så vil det aldrig kunne dække vores energiforbrug. Staten skal altså ikke bruge en milliard kroner på at fjerne afgiften på flydende biobrændsler for at dække seks procent af forbruget af benzin og diesel, som EU forlanger vi gør inden 2010. Heri er regeringen heldigvis enig - indtil dato altså. Hvis vi derimod bruger penge på at udvikle solceller, vil de være konkurrencedygtige om få år, hvilket åbner helt andre perspektiver for en både ren og CO2 neutral energiforsyning.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278