En stigende del af jernbanetransporten i Danmark sættes i udbud og der stilles alt for få krav til for eksempel bemandingen af togene. Langsomt men sikkert forsvinder den hjælpende hånd og den ekstra sikkerhed
af Rikke Fog-Møller, trafikpolitisk sekretær for Enhedslisten
DSB efterligner de private for at spare. Nu skal regionale tog for eksempel være énmandsbetjente. Det betyder, at der kun er én togfører til at køre toget samt yde service til passagererne. Det sker, fordi DSB har lovet transportministeren, at det skal koste mindre og mindre at drive togdrift i Danmark. Effektivisering kan selvfølgelig være meget godt - bare ikke når det samtidig betyder, at service og sikkerhed for DSB's kunder kompromitteres.
Resultatet bliver, at passagererne vil få en markant forringet service: Det vil ikke længere være muligt at købe billet i toget, der vil ikke længere være nogen at spørge til råds om togtider og videre forbindelser, der vil ikke være nogen at tale med, hvis toget er forsinket eller kommer ud for et uheld, og når billetautomaten ikke virker, skal man igennem lange evindelige diskussioner med en togrevisor om bøder med mere.Dertil kommer, at der vil være flere arbejdsløse togførere, der skal have dagpenge som passagererne er med til at betale over skatten. I stedet for at forringe servicen for togpassagererne skulle DSB og transportministeren hellere koncentrere sig om at gøre togrejserne mere attraktive, så de bedre kan konkurrere med privatbilismen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278