06 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Albert og den lille havfrue

Albert og den lille havfrue

Lørdag, 11. september, 2004, 00:00:00

Albert Mærsk er et eksempel på, hvordan der investeres og forskes i produktion og distribution, mens arbejdskraften få lov at sejle sin egen sø.

På Lange Linie sidder den lille havfrue på sin sten. Fikseret i al evighed, undtagen i perioder, hvor hovedet forsvinder.
Det lille og berømte væsen vender ryggen til verdenshavet. Hvis ikke havde hun set det komme i god tid inden det lagde til kaj - Maersk Sealands 352 meter lange Albert Mærsk.
Hun - som man siger om skibe som om havfruer - stikker 46 meter over vandet, og føres frem 85.500 hestekræfter. Albert fik sit navn fredag den 20. august af skibets gudmoder fru Gaier N. Palmisano, hustru til administrerende direktør og bestyrelsesformand i IBM, hr. Samuel J. Palmisano.

Ingen tvivl om at Albert Mærsk er et vidunder i moderne teknologi og håndværk af højeste karat. Det ér imponerende højteknologisk og stort. Og det udtrykker en gennemtænkt rationalitet i stor skala. Ikke blot i konstruktionen, men også i dets funktioner.
Albert Mærsk skal sejle på en rundstrækning med havnene: Göteborg - Århus - Bremerhaven - Felixstowe - Rotterdam - Algeciras og via Suez kanalen til Tanjung Pelepas - Hong Kong - Kobe - Nagoya - Yokohama og Yantian. Det tager 63 dage og nætter at komme rundt.

Skråt over for Mærsk-operaen var Albert stillet til skue, så mængden på kajen blev duperet. Det er et særligt træk i tiden, at ting, begivenheder og fænomener fremstår som neutrale, rene eller uskyldig i al deres selvgodhed.
Derfor lå Albert side om side med havfruen til alles beskuelse. Men containerskibet Albert Mærks rummer sandheder om 'uskyldige' fænomener, der stikker dybere end dets 15 meter. Under den mærskblå maling er skibet ladet med potentialer som superprofittanker.
Skibets containere rummer formentlig ananas, fjernsyn, maskindele, sko og skjorter og meget andet. Det er alt sammen varer, der produceres det ene sted og fragtes videre til forarbejdning eller salg det andet sted.
Albert er en moderne produktivkraft der netop er udviklet til at kunne udnytte forskellen i produktionsomkostninger og bedste markedspris til det yderste.
Netop beherskelsen af magten og de infrastrukturelle systemer til at udnytte den globale uensartede udvikling er en afgørende kilde til superprofitter.

Albert Mærsks containere vil være fyldt med produkter, der er fremstillet til eller under ethvert steds mindsteløn. 6.600 container underbetalt arbejde sejlet rundt af en sparsom besætning på 15 mand.
På denne måde har dette skib en helt anden historie. Man husker billederne af slaveskibene, der også var lastet efter en superrationalitet. Afrikanerne lå tæt på dækkene, efter et nøjagtigt udmålt mønster som sikrede den optimale last.
I dag flyttes arbejdskraften ikke på samme måde, men det gør produkterne. Den er lastet efter endnu mere gennemberegnede principper og med en kompliceret datastyring, der sikrer den rigtige pakning af containere.
Her er investeret milliarder, og skibet er forsikret. I den anden ende investeres ofte kun nogle få dollars. Og arbejdskraften er uden forsikring, ligesom den er fri for miljøregler, overenskomster, arbejdstidsbestemmelser og så videre.
Eller sagt på en anden måde. Albert Mærsk er et eksempel på, hvordan der investeres og forskes i produktion og distribution, mens arbejdskraften få lov at sejle sin egen sø.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


11. sep. 2004 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:17

Idekamp