Ideen med at flytte hele familier, fordi børnene er kriminelle, er hen i vejret, påpeger Leif Randeris
af Leif Randeris, Indvandrerrådgivningen Århus
Det er prisværdigt, at indvandrere og de aktive foreninger forsøger med og øger deres borgerindragelse - deres egen indsats - i problemerne i Gellerup.
En løsning af problematikkerne i Gellerup, også andre steder, må have de etniske mindretal og deres aktive foreninger med i løsningen. Men de kan ikke alene løse problematikkerne.
Lad det være sagt med det samme, fra Indvandrerrådgivningens side tager vi klart afstand fra hærværk, vold, kriminalitet, overfald på politi, brandvæsen og redningsfolk, buschauffører, pedeller, håndværkere - og alle andre. Uanset om det er etniske mindretal eller danskere, der udøver det.
Pressen og politikerne har i samlet kor istemt et trefoldigt hurra for en ikke særlig god ide fra boligforeningerne, at opsige disse meget svage og social dårlig fungerende etniske familier. Det må siges at være mere populistisk end realistisk.
Forslaget om opsigelse er symptombehandling, det vil sige at man flytter familien, men gør intet ved problemet. De fleste af de tiltag Århus Kommune har lavet er også symptombehandlende og må være utilstrækkelig.
De unge og familierne er kendt i systemet, det vil sige at der er meget store journaler indeholdende mange handleplaner og andre foranstaltninger. Og man må spørge om, hvorfor Århus Kommune ikke har formået at hjælpe eller gjort foranstaltninger i det mindste for børnene og de unge. Skulle det være så svært med de store midler den sociale magistrat og fritidsmagistraten råder over, samt en meget aktiv talende borgmester, der står for 'integrationen'?
Den udråbte forventning er, at man bare kan opsige disse familier. I virkelighedens verden vil kun få blive smidt ud af deres lejlighed, med mindre de undlader at betale husleje. Man kan ikke smide folk ud på grund af at deres børn ikke opfører sig ordentlig ude på gaden og i området. Det er politivedtægten og politiet, der råder her.
Gellerup boligforenings husorden gælder kun i opgangen eller i bedste fald i nogle nærområder. Der skal megastore bevisbyrder og op til flere skriftlige påtaler samt vidner til. Og vidner vil det nok skorte på, når vidnerne skal i boligretten.
Det er tragikomisk, når byrådets politikere og boligforeningernes ledelse står frem og er fortalere for at gøre disse indvandrerfamilier boligløse, nemlig at de udøver direkte forskelsbehandling mellem danskere og indvandrere. De nedlagte huse til bondegårde, der er udset til 'udflytning' af uregerlige indvandrere er så attraktive, at tusindvis af beboere i Århus vil blive sure over en sådan forskelsbehandling.
Og det er ganske urkomisk, at alle taler om denne mulighed, når ingen har overblik over, hvor mange ledige der er. Det er vist nok kun et par stykker ifølge kommunens egen liste. Herefter står man med et andet problem, hvor skal de så placeres, hvem bliver de nye naboer - jer?
Man kan spørge hvorfor, så mange ret koldt er fortalere eller tilslutter sig opsigelse (udsmidning) af et lejemål som konsekvens og sanktion overfor disse svage familier. En social begivenhed af denne art vil med sikkerhed føre til flere kriser i den svage familie og forværrer børnenes situation i familien og skole, for slet ikke at tale om det at skulle finde sig en ny hverdag og kammeratskabskreds.
Og sluttelig må det vel stå klart for de fleste, at de unge er meget 'mobile' på deres egne eller stjålne knallerter, og i øvrigt bare kan tage bussen tilbage til Gellerup og vennerne.
Det er præcis det, de vil gøre.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278