09 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Liberale mirakler på skinner

Liberale mirakler på skinner

Lørdag, 08. februar, 2003, 00:00:00

Bag privatiseringen af de midt- og vestjyske jernbanestrækninger står EU

Verden er fuld af gode erklæringer om de bedste hensigter. Og går det alligevel ikke helt sådan er forklaringen som oftest, at der er svage menneskelige led i det ellers velsmurte system. De gode hensigter lanceres i stort mål som en del af den liberale befrielsesbevægelser, der har til formål at løsne det samfundsmæssige beton. Markant var Thatcher i 80'erne med erklæringen: - der findes slet ikke noget sådant som et samfund.

Liberale mirakler
En af Thatchers store 'succeser' er privatiseringen af jernbanerne. En af de store operatører er kommet til Vestjylland. Det var en af de sager som den nuværende trafikminister Flemming Hansen overtog fra den socialdemokratiske Jacob Buksti.
Arriva blev valgt, fordi der skulle andre operatører på banen end DSB for at fremme privatisering og udlicitering. Der måtte skaffes reference og statueres eksempler, ligesom Farum-modellen på det tidspunkt var en af nyliberalismens mirakelmidler. Det har vi så fået.
'ARRIVA leverer en vital service til samfundet. I Storbritannien, Holland, Danmark, Sverige og Spanien hjælper vi folk med at rejse, så de kan komme på arbejde, købe ind, gå i skole, følge fritidsinteresser og holde kontakten til venner og familie. Mange af vore passagerer har et handicap, så vi leverer også specialiserede tjenester på flere områder.' Sådan står der på Arrivas hjemmeside - her er der ingen problemer - viva Arriva!
De borgerlige fritvalgsfolk er pissesure. Først Ri-Bus, så Farum, så ældreplejen i Søllerød og så banedriften. Den næste banestrækning bliver op ad bakke for Flemming.

Det store projekt
Udliciteringen af banerne er jo ikke noget Buksti fandt på. Han fremmede blot sagen, sådan som det åbenbart er socialdemokraternes lod, at fremme hvad der nu en gang må komme.
EU står bag, eller rettere - det må vi huske - det er de samme kræfter der står bag EU som står bag liberalisering af Fællesskabets transportsektor. I EU direktiv 91/440 om udvikling af Fællesskabets jernbaner hedder det på EU-dansk:
'En større integration af Faellesskabets transportsektor er et vigtigt led i det indre marked; jernbanerne udgør en vaesentlig del af Faellesskabets transportsektor;
Det er vigtigt, at jernbanerne gøres mere effektive, saa de kan integreres i et konkurrencemarked, idet der dog tages hensyn til deres saerlige karakter;
For at gøre jernbanetransporten effektiv og konkurrencedygtig i forhold til de andre transportformer skal medlemsstaterne sikre jernbanevirksomhederne en status som selvstaendige virksomheder, saaledes at de kan drives forretningsmaessigt og tilpasse sig markedsbehovene........ '

Tålmodighedens grænse
I det lille land er brugerne af kollektiv trafik trænede til tålmod. Det gælder ikke kun vestjyder. Men Arrivas drift af banerne har alligevel fået pendlerne op af stolene. Folkeforbundet for Utilfredse Togpassagerer (FUT) er dannet. Og det lokale røre er så stort at en lang stribe - liberale og socialdemokratiske borgmestre - i flok gør oprør.
Viborg Amt er på vej med et sagsanlæg mod ministeriet fordi de uregelmæssige eller manglende drift koster buspassagerer og dermed udhuler busdriftens økonomi. Vi venter på ministerens afgang!
Det ser dog ikke ud til at trafikministeren helt har opgivet ævred. I ministeriet arbejdes intenst på at få udskilt en særlig jernbanetrafikstyrelse. Formålet er at skabe et organ der kan give ministeren uvildig rådgivning. Men i høj grad også at danne et organ, der kan håndtere de kommende udbud af diverse banestrækninger.
Fogh-regeringen er tro mod sin ideologi - de liberale mirakler sættes på skinner - men måske kan netop det ende med at blive dens banesår.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. feb. 2003 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:21

Idekamp