For mig betyder denne måde at arbejde med musik på, at der ved anvendelse af kendte rundgange i melodien ikke sker en kunstnerisk eller kompositorisk fornyelse som berettiger til copyright eller kodaafgifter af melodien.
af Holger Terp
Dette er en protest mod underholdningsindustriens copyright og kodaafgifter på populærmusik.
Baggrund:
Den vestlige verdens musik er bygget op af syv toner + halvtoner, der ordnes i en skala. Tonernes navne er c-d-e-f-g-h(b). Tonerne anvendes i akkorder, som regel med tre eller fire toner i. Eksempelvis spilles blues i akkorderne, e-a-b7, en lystig melodi kan spilles med en akkord, d, eller g-c-g-d. En klagesang kan spilles med f-c-f-g og sigøjnermusik kan spilles med akkorderne a-mol, d-mol og e. Akkorder kan varieres.
Disse faste musikalske skabeloner kaldes rundgange og mange af disse rundgange er oldgamle og derfor offentlig ejendom. Kan man spille to eller tre af disse rundgange på et instrument, kan man i virkeligheden spille 90 procent af al populærmusik.
Er I stadig med? Godt.
For at gøre underholdningsmusik interessant at lytte til, arrangerer musikere forskellige lag af toner fra instrumenter i deres melodi. Dette kaldes lagkagemusik. Den arrangerede melodistemme består stadig af en rundgang af tre akkorder + toner fra forskellige instrumenter.
For mig betyder denne måde at arbejde med musik på, at der ved anvendelse af kendte rundgange i melodien ikke sker en kunstnerisk eller kompositorisk fornyelse som berettiger til copyright eller kodaafgifter af melodien. Kun arrangementet repræsenterer et arbejde som musikeren må høste frugten af gennem salg.
Melodier opbyggede af rundgange som er offentlig ejendom, skal ikke kunne indløse et copyright.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278