16 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Miljøzoner er ikke nok

Miljøzoner er ikke nok

Tirsdag, 24. april, 2012, 11:26:53

I Norge venter de ikke på, at parkeringshuse og alternative transportformer er etablerede, inden man opkræver bompenge. Hvorfor skal vi stå tilbage med et oldnordisk system?

af Jann Hermansson, Sæby

I København er der indført en miljøzone, hvor forurenende tung trafik er påbudt at bruge partikelfilter. Dette er ikke nok. Udstødningsgasserne dræber mennesker og eroderer bygninger. Miljøet i storbyen er skadeligt for levende organismer og forringer livskvaliteten for de fleste. Det er ikke nok at påbyde partikelfiltre.

Biler, lastbiler, busser og tog med forbrændingsmotorer hører ikke hjemme i storbyen. Kunne man ikke lave en test, som de gjorde i Stockholm i forhold til bompenge, med at forbyde forbrændingsmotorer i Københavns bykerne, for eksempel inden for voldene.

Udenfor voldene kunne man begrænse trafikken ved at indføre automatiske bompenge. I Norge fungerer dette system helt fortrinligt. Indtægterne skal 100 procent gå til investeringer i miljørigtige transportsystemer. Letbaner, elbiler, cykelstier, metro, jernbaner med videre.

I Norge venter de ikke på, at parkeringshuse og alternative transportformer er etablerede, inden man opkræver bompenge. Hvorfor skal vi stå tilbage med et oldnordisk system?

Der er mange byer rundt om i verden, som er kommet langt i bestræbelserne på at sikre et godt miljø for byboerne.

Byen Hasselt i Belgien har som led i omlægningen indført gratis offentlig transport. Det samme gælder også på Læsø. I Tyskland udenfor Freiburg har man i bydelen Vauban skabt velfungerende letbaner og cykelstier, som gør bilen overflødig. Helt bilfri er byen Zermat i Schweiz, hvilket skaber et behageligt miljø for alle.

Hvad venter vi på ?

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


24. apr. 2012 - 11:26   30. aug. 2012 - 19:21

Læserbrev