20 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Udbetaling Danmark: Når virkeligheden skrider i svinget

Udbetaling Danmark: Når virkeligheden skrider i svinget

Torsdag, 22. december, 2011, 12:42:25

Regeringen bør sætte Udbetaling Danmark-projektet i bero, indtil konsekvenserne for borgerne og samfundsøkonomien er fuldt belyst.

Hans-Henrik Hansen, sektorformand, HK Kommunal Østjylland

Efter de seneste dages debat i medierne om »Udbetaling Danmark«, er den eneste ansvarlige beslutning at få kulegravet følgerne af at flytte en række sociale ydelser fra kommunerne over i få store og fjerne centre. Kommunerne har udsigt til et trecifret milliontab. Centraliseringen vil for de østjyske kommuner betyde en ekstra udgift for Aarhus på knap 18 millioner kroner, Randers tre millioner, mens merudgiften i Silkeborg årligt bliver på cirka 2,5 millioner kroner. 

Hertil kommer, at ingen i dag kan sige, hvor stort behovet for personlige henvendelser bliver i fremtiden, og hvad det vil betyde af fortsatte udgifter for kommunerne.

Med Udbetaling Danmark vil borgerne langtfra opleve, at kommunen er den éntydige indgang til det offentlige, som ellers var kommunalreformens hovedargument. Frem for én indgang vil Udbetaling Danmark snarere betyde ingen indgang for borgerne.

Centraliseringen er i modstrid med kernen i den offentlige forvaltning – nemlig mødet mellem borgeren og den kompetente sagsbehandler, der foretager en konkret vurdering. Alle borgere skal behandles lige. Men borgerne er ikke ens, og sagsbehandling kan ikke reduceres til et tryk på en tast.

Endelig vil den helhedsorienterede sagsbehandling, der er nedfældet ved lov, have alle chancer for at mislykkes. 

Vi frygter, at en centraliseret fjernbetjent borgerservice vil lade mange borgere i stikken.

Rigtig mange uløste problemer er fulgt i kølvandet på kommunal-, politi- og domstolsreformerne. Det ikke ligefrem indikerer, at ny centralisering er det umiddelbare svar på velfærdsudfordringerne.

Med centraliseringen af sagsbehandlingen risikerer vi, at en privat virksomhed tjener penge på udregningen i den ene ende af skalaen, mens kommunerne står med borgernes problemer og flere udgifter i den anden ende.

Det samlede resultat kan derfor meget vel blive negativt for både den offentlige velfærd og den enkelte borger.

Derfor kære regering, sæt den fjernbetjente borgerservice på pause og genovervej grundigt centraliseringen af sagsbehandlingen af en række vigtige offentlige ydelser.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. dec. 2011 - 12:42   30. aug. 2012 - 19:21

Læserbrev