08 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Åbent brev til partiernes finanslovsforhandlere

Åbent brev til partiernes finanslovsforhandlere

Det er vigtigt at højne kvaliteten og hastigheden i klagesager vedrørende den sociale lovgivning. Men spørgsmålet er om dette gøres ved at fjerne de sociale nævn.

Økonomi- og Indenrigsministeriet har udarbejdet et forslag til fremtidig struktur for statsforvaltningerne – et forslag om blandt andet nedlæggelse af de sociale nævn. Danske Ældreråd er i den anledning yderst betænkelige, hvilket vi vil redegøre for.

Danske Ældreråd bestyrelse er enig i forslagets formål: At højne såvel kvalitet som hastighed i klagesagsafgørelser indenfor den sociale lovgivning. Det er der behov for, og Danske Ældreråd har følgende kritiske bemærkninger til den eksisterende praksis:

For lang klagetid

Det tager alt for lang tid at få afgjort en borgers klage over en kommunes afgørelse om for eksempel hjemmehjælp. Afgørelserne kan være forskellige afhængig af, hvor borgeren bor. Ældreråd i kommunen er ikke sikret mulighed for at kunne følge klagesagernes udfald, da afgørelser fra de sociale nævn ikke er offentligt tilgængelige.

Danske Ældreråd mener, at syge, handicappede og ældre borgere, som har behov for offentlige serviceydelser, må have følgende berettigede forventninger til et klagesystem på det sociale område. Det skal:

  • være smidigt, hurtigt og uafhængigt,
  • sikre ensartede afgørelser på ensartede spørgsmål,
  • give gennemsigtighed, fordi afgørelser er offentligt tilgængelige,
  • have samme grad af retssikkerhed for borgere i sociale sager, som retssystemet har for borgere i civile sager,
  • indeholde en afgørelsesgaranti på fire uger.

Frem til de kommunale klageråds afskaffelse i 2010 havde en borger mulighed for at klage til disse, hvilket sikrede et nærhedsprincip samt lægmænds første behandling af en klage.

Fjern ikke et klageled

Ved at afskaffe de sociale nævn centraliseres klageadgangen yderligere. Danske Ældreråd mener, det er bekymrende, at en borger ifølge forslaget kun får mulighed for at klage til en instans. Statsforvaltningernes tidsforbrug til afgørelser indenfor de sociale nævn udgør 14 procent. Det er bestyrelsens håb, at det vil lykkes at finde den nødvendige besparelse uden af fjerne et klageled for borgere, som klager over afgørelser efter den sociale lovgivning.

Hurtigere og mere kvalificeret klagebehandling bør være et retskrav og ikke en hensigtserklæring. Hvis forslaget ikke kun skal ses som en spareøvelse med formindskede rettigheder for borgerne, skal der fra politisk hold fastsættes en tidsfrist for afgørelse af en klage.

Danske Ældreråd foreslår at der fastsættes en afgørelsesgaranti på maksimum fire uger indenfor hvilken en klage over for eksempel hjemmehjælp skal være afgjort og borgeren informeret.

Der skal lovfæstes et retskrav på en afgørelsesgaranti for borgerne, hvis den foreslåede ændring af statsforvaltningerne vedtages.

Danske Ældreråd er en landsorganisation for de lovbefalede ældreråd i kommunerne.  Formålet er at varetage ældrerådenes interesser og at styrke og videreudvikle ældrerådene i deres lokale virke.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. nov. 2012 - 14:55   09. nov. 2012 - 15:00

Udtalelse

fra Danske Ældreråd