15 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Øget utryghed for passagererne

Øget utryghed for passagererne

Transportministeriet har planer om at indføre enmandsbetjente tog både langs Kystbanen og i Nordjylland. Men det strider mod DSB's egne procedurer og skaber stor forundring hos medarbejderne.

Uden personale i togene er passagererne henvist til kundeservice via et telefonnummer, som vil være at finde i toget. I Nordjylland træder ordningen i kraft allerede fra 30. juni.
FOTO: commons.wikimedia.org
1 af 1

Uanset hvad DSB og Trafikministeriet måtte mene, så giver enmandsbetjening en øget utryghed. Dette er tilfældet, hvad enten toget kører enmandsbetjent i Nordjylland eller langs Kystbanen.

Enmandsbetjening betyder, at Kystbanens tog i dagtimerne/myldretiden, og DSB's tog i Nordjylland med få undtagelser kommer til at køre uden andet personale i toget end lokomotivføreren. I Nordjylland allerede fra 30. juni. Uden personale i togene er passagererne henvist til kundeservice via et telefonnummer, som vil være at finde i toget.

Det er blevet meldt ud fra DSB's side, at passagererne ved problemer i toget kan benytte et telefonnummer placeret på døren til førerrummet. Nummeret skulle give direkte forbindelse til kundeservice, hvorefter lokomotivføreren ifølge DSB bliver ringet op, således at vedkommende kan bringe toget til standsning.

Dette er ganske enkelt ikke korrekt, og det strider imod DSB's egne procedurer, hvorfor vi i Dansk Jernbaneforbund er meget forundrede over denne udmelding.

I strid med sikkerhedsinstruksen

Lokomotivføreren skal sikre, at togfremførslen foregår på en sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde for passagerne. Således fremgår det af virksomhedens sikkerhedsinstruks, at "i betjent førerrum - både togkørsel og rangering - skal mobiltelefoner være indstillet på lydløs og vibrator frakoblet, med mindre der er krav om, at mobiltelefonen skal anvendes til udveksling af sikkerhedsmeldinger." Et opkald til kundeservice er i denne sammenhæng ikke en sikkerhedsmelding.

De seneste tiltag beskærer serviceniveauet i en sådan grad, at slutproduktet for passagerne nærmer sig discount.

Af sikkerhedsinstruksen fremgår det klart, at lokomotivføreren ikke må tale i mobiltelefon under fremførelse af tog. Lokomotivførerens strækningsradio er naturligvis tændt, men at forestille sig, at et opkald fra kundeservice skulle sendes den vej implicerer et væld af administrative procedurer og er bestemt ikke optimalt for driften eller sikkerheden generelt.

Kort sagt: Lokomotivføreren er ikke kundeservicemedarbejder. Hvis DSB eller trafikudbyderen beslutter at deres tog skal køre enmandsbetjent, så er det fordi de ikke ønsker at tilbyde den service som togpersonalet yder, hvilket alt andet lige give et ringere produkt og øger utryghed for passagerne - ikke mindst børn, ældre og handicappede.

Dårligere service

Resultatet bliver, at passagerne vil være dårligere stillede ved en eventuel evakuering. Uroligheder i toget vil også kunne udvikle sig uden personale til at gribe ind, og problemer med materiel vil alt andet lige give forsinkelser, da lokomotivføreren vil være alene om fejlretning.

Transportministeriet har tilsyneladende truffet beslutningen for at overholde folketingets bevilling trods manglende billetindtægter på strækningen.

I Dansk Jernbaneforbund finder vi, at man med de seneste tiltag beskærer serviceniveauet i en sådan grad, at slutproduktet for passagerne nærmer sig discount. Dansk Jernbaneforbund er også af den klare overbevisning, at disse tiltag ikke danner grobund for flere passagerer i den offentlige trafik. Tværtimod vil det skræmme endnu flere over i egne biler – stik imod regeringens målsætning.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


29. jun. 2013 - 09:16   29. jun. 2013 - 09:30

Udtalelse

fra Dansk Jernbaneforbund