Lærerne på Teknisk Erhvervsskole Center (TEC), som er en af landets største erhvervsskoler har den 30. april afholdt fællesmøde for at debattere regeringens lovindgreb på konflikten om lærernes arbejdstidsaftale.
Det er set fra vores side helt utilstedeligt, at man som arbejdsgiver stiller ultimative krav i en forhandling. Forhandlinger handler netop om at "give og tage". Dette er ikke sket i disse forhandlinger.
Set fra vores side har der været kørt et ensidigt parløb mellem Moderniseringsstyrelsen og Kommunernes Landsforening (KL) med det ene formål at afskaffe lærerenes arbejdstidsaftale, koste hvad det vil. Et parløb der ikke klæder den danske model.
Som lærere på en erhvervsskole føler vi os kørt over af et regeringsindgreb, der ensidigt tilgodeser arbejdsgivernes ønske om total ledelsesret og økonomijagt.
Det er for os helt ubegribeligt, at denne regering kunne tage et så drastisk skridt, hvor man tilsidesætter kvaliteten i undervisningen.
Det er for os helt ubegribeligt, at denne regering kunne tage et så drastisk skridt, hvor man tilsidesætter kvaliteten i undervisningen og lærernes frihed til at planlægge og forberede undervisningen med det ene formål at opnå ledelsesretten. En ledelsesret skolelederne i øvrigt altid har haft.
Det er vores holdning, at lovindgrebets bortskaffelse af fleksible planlægnings- og forberedelsesmuligheder vil medføre en kraftig forringelse af kvaliteten i undervisningen.
Derfor er vi også meget bekymrede for, at lovindgrebets bortskaffelse af lærernes og tillidsrepræsentanternes (TR) medindflydelse på arbejdstid og arbejdsforhold vil kunne medføre et større frafald af elever på ungdomsuddannelserne.
Det betyder også en forringelse af undervisningen og arbejdsforholdene, hvor øget arbejdspres, øget sygdom og arbejdsrelateret stress kan blive en konsekvens.
De nye pålagte arbejdstidsregler, indført via et lovindgreb, giver mulighed for, at der laves lokale aftaler. Lad os bruge den mulighed til gavn for alle parter: ledelse, medarbejdere, elever, kursister og kunder.
Det er derfor vores håb og ønske, at skolelederne på erhvervsskoler og AMU-centre fremover og fortsat vil indgå i et konstruktivt samarbejde med tillidsrepræsentanter og medarbejdere om deres arbejdsforhold og arbejdstilrettelæggelse til gavn for kvaliteten i undervisningen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278