17 May 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nej til nye vanvidsprojekter i København!

Nej til nye vanvidsprojekter i København!

Lynetteholm-projektet har store økonomiske, miljømæssige og kulturelle konsekvenser for København og for lokalområderne.

Planen er, at der skal bo 35.000 på den kunstige ø Lynetteholm.
1 af 1

Forslaget om anlæggelse af Lynetteholmen udløser en dominoeffekt på mindst 80 milliarder. Det samlede projekt indeholder ud over Lynetteholmen, metro, havnetunnel og flytning af rensningsanlæg til endnu en kunstig ø ud for Hvidovre.

At gennemføre et projekt, der er underfinansieret med 50 milliarder, vil gældsætte københavnere i generationer.

De mest optimistiske prognoser fra tilhængerne anslår en indtægt af grundsalg på 25 milliarder. Altså mangler der mere end 50 milliarder til finansiering af vanvidsprojektet. Alene af den grund er Kommunistisk Parti i København imod det påtænkte projekt. Erfaringer fra den manglende finansiering af det nuværende metrobyggeri tjener til skræk og advarsel.

At gennemføre et projekt, der er underfinansieret med 50 milliarder, vil gældsætte københavnere i generationer. Det vil lægge et yderligt massivt pres på, at natur og grønne områder bliver erstattet af beton.

Vi siger nej til Lars Løkkes og Frank Jensens politiske studehandel, der vil lægge København og københavnerne i økonomiske lænker i rigtig mange år fremover. En udemokratisk studehandel, der er vedtaget hen over hovedet på københavnerne.

Det er direkte uansvarligt, hvis Folketinget på trods af dette giver grønt lys for projektet. Projektet har store økonomiske, miljømæssige og kulturelle konsekvenser for København og for lokalområderne. Disse konsekvenser skal være på plads før, der kan træffes nogen som helst beslutning.

Når Folketingets flertal foretager nedskæringer på velfærden, belæres vi om, at man ikke kan bruge penge, der ikke er der. Men det samme flertal kan åbenbart godt bruge milliarder, når det gælder Lars Løkkes og Frank Jensen vanvidsprojekt.

Kommunistisk Parti København vil heller ikke være med til, at mere end 700 lastbiler om dagen i 30 år skal svine og larme i Københavns gader.

Kommunistisk Parti København foreslår i stedet en byudvikling for København, der bygger på følgende hovedpunkter:

  • Styrkelse af lokaldemokratiet, hvor københavnerne reelt inddrages i beslutningsprocesserne. Vi lever trods alt ikke på Christian IV’s tid.
  • En samlet plan for hele hovedstadsregionen, der omfatter både den offentlige trafik og boligbyggeri, herunder flere og billigere almene boliger. Københavns Kommune kan og skal ikke løfte disse opgaver alene.
  • Markant færre biler ind i København ved indførelsen af et roadpricing-system.
  • Udbygning af den kollektive trafik.
  • Bevarelse af alle nuværende natur- og grønne områder i København.
  • Stop for salg af kommunalt ejet jord. Københavns Kommune bør i stedet opkøbe privatejet jord og ikke overlade byudviklingen til et liberalistisk marked.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. aug. 2020 - 13:40   31. aug. 2020 - 14:52

Udtalelse

Fra Kommunistisk Parti København