18 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Må gerne konflikte mod Ryanair

Sejr til LO

Må gerne konflikte mod Ryanair

Den danske fagbevægelse må gerne etablere konflikt mod Ryanair, lød dommen fra Arbejdsretten i går. Dommen var et slag mod Ryanair, som straks efter meddelte, at basen i København bliver lukket.

Thilde Waast fra Flyvebranchens Personale Union var glad for Arbejdsrettens afgørelse.
FOTO: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix
1 af 1

Thi kendes for ret. Serviceforbundet må gerne iværksætte konflikt mod Ryanair for at få en overenskomst for piloter og kabinepersonale. Ligeledes må fagbevægelsen i Danmark gerne iværksætte sympatikonflikt til støtte for kravet om overenskomst.

Vi har lov til at iværksætte en konflikt til støtte for vores krav. Det er vi meget lettede over.
Thilde Waast 

Således lød Arbejdsrettens afgørelse i dag, da den afsagde dom i sagen mellem LO-fagbevægelsen  og Ryanair. 

 - Vi har lov til at iværksætte en konflikt til støtte for vores krav. Det er vi meget lettede over, for det her var et angreb på den danske model og på at sikre ordentlige vilkår i Danmark, sagde Thilde Waast fra Flyvebranchens Personale Union, da hun orienterede de godt 300 fremmødte, som stod tæt pakket uden for Arbejdsretten, om dommen.

Afgørelsen blev mødt med både jubel, hurra-råb, knyttede næver og knus.

Sender konfliktvarsel igen

- Vi er glade for dommen. Vi er glade for at det er en enig dom, som fuldt ud anerkender, at Serviceforbundet har ret til at ønske en overenskomst, siger Lizette Risgaard, næstformand i LO, kort efter dommen.

Retten til at etablere konflikt gælder både i København og Billund. Konflikten kommer dog ikke til at træde i kraft med det samme, da "konfliktvarslet som følge af formelle mangler er ulovligt", hedder det i Arbejdsrettens dom.

Derfor vil LO allerede i morgen genfremsende sit varsel om hovedkonflikt og sympatikonflikt.

- Vi vender tilbage med en præcis dato for, hvornår der eventuelt vil være en blokade. Men vi ønsker, at Ryanair indgår i forhandlinger, forsikrer Lizette Risgaard.

Ryanair havde instrueret sin advokat i, at dommen skulle appelleres. Men da Arbejdsrettens dom ikke kan appelleres, er det ikke muligt. Lavprisselskabet meddelte derfor kort efter dommen, at det med øjeblikkelig varsel dropper at have Københavns Lufthavn som base. Selskabet vil dog fortsætte med at flyve til og fra København men med base i andre lande.

Meddelelsen får dog ikke LO-næstformanden til at ryste på hånden:

- Det er deres valg. Vores opgave er at kæmpe for kollektive aftaler, lyder det fra Lizette Risgaard.

Europæisk interesse

Ifølge Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe, er det ikke kun i Danmark, at sagen mod Ryanair vækker interesse. Han sidder også i ledelsen af Det Europæiske Transportarbejderforbund, hvor Arbejdsrettens afgørelse følges tæt.

- På tirsdag tager jeg til Bruxelles for at mødes med andre transportarbejdere fra hele Europa, der også er interesset i den her sag. I Ryanairs hjemland, Irland, håber man på kunne bruge dommen til at få ryddet op og lave aftaler med Ryanair. Og i Sverige, hvor Ryanair også har planer om at rejse fra, er man også klar til at lave aktioner mod Ryanair og gå i sympatikonflikt, siger Jan Villadsen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. jul. 2015 - 15:14   01. jul. 2015 - 16:35

Ryanair

bi@arbejderen.dk
Ryanair
  • Det irskbaserede lavprisflyselskab Ryanair Ltd. blev etableret i 1985 og var Europas første af sin slags. I dag er det Europas største flyselskab målt på kunder.
  • Ryanair kritiseres af nuværende og tidligere ansatte for elendige løn- og arbejdsforhold, som også fører til løn- og arbejdspres hos konkurrerende flyselskaber. Kunder og konkurrenter kritiserer også dets prispolitik med talrige gebyrer, der først fremkommer sent i bestillingen af billetter.
  • Selskabet flyver ofte til mindre lufthavne for at minimere handlingomkostningerne på jorden. For eksempel lander dets fly til Stockholm i en lufthavn 100 kilometer syd for Stockholm. Københavns Lufthavn har i overensstemmelse med denne strategi ikke hidtil været befløjet af Ryanair, men det ændrede sig fra marts 2015, hvor Ryanair åbnede en base i lufthavnen.
  • Ifølge forbundet 3F har ansatte i Norge arbejdet for en månedsløn på 10.000 kroner, ingen løn under sygdom og ingen fast arbejdstid. Dertil kommer, at de ansatte selv skal betale 200 kroner månedligt for leje af uniform de første 12 måneder, og hvis de vil sige op, koster det et gebyr på 1500 kroner.

>> Se temasite om Ryanair-konflikten her