Fagre nye verden?
Blogs
Fagre nye verden?
Fremover skal al kommunikation med myndigheder foregå digitalt. Det risikerer at give uoverstigelige problemer for rigtig mange borgere.
Jeg skal hjælpe en klient, der har fået det svært og i en periode ikke har styr på sit liv. Derfor skriver jeg blandt andet til SU og beder om, at han får seks måneders henstand med betaling på studiegælden.
Skal borgerne, tilliden og velfungerende løsninger være i fokus eller skal indtjening?
Jeg får det svar fra SU, at han selv skal gå ind på deres hjemmeside med sin NEMID og ændre sin tilbagebetalingsplan.
Han bor heldigvis i nærheden og har mulighed for at komme hen til mig. Og da han har akut brug for hjælp, får jeg ham til at medbringe sin NEMID, og efter noget tid lykkes det os at finde de rigtige steder at trykke på hjemmesiden, så vi kan "bestille en ny tilbagebetalingsplan". Altså det jeg ville kalde at få henstand.
Nysproget og det besværlige i at finde rundt på hjemmesiden er i sig selv et stort problem. Men at man som advokat ikke længere kan skrive på vegne af en borger, der selv har det for svært til at finde rundt i systemerne, er en helt ny situation. Det gør det fremover meget sværere at hjælpe borgere i nød.
Det kommer oven i de mange andre aspekter af digitaliseringen. Senest kom det frem, at staten kan finde på at ændre i de dokumenter, der er sendt til borgernes e-boks.
Den sag ser ombudsmanden nu nærmere på. Men hvis ikke det bliver ændret, så vil det undergrave borgernes tillid til hele e-boks systemet.
Dokumentfalsk er en forbrydelse, der straffes meget hårdt. Normalt med mange måneders, ofte års, fængsel. Det skyldes, at det er helt afgørende, for at vores samfund kan fungere, at man kan stole på, at dokumenter er ægte. Hvis vi ikke længere kan stole på elektroniske dokumenter, så risikerer vi at miste en tillid, som det kan tage generationer at bygge op igen. Og det vil koste samfundet mange milliarder, hvis borgerne ikke længere stoler på dokumenter.
Fremover skal al kommunikation med myndigheder foregå digitalt, hvilket vil give uoverstigelige problemer for rigtig mange borgere.
Dertil kommer, at mange digitale systemer, blanketter mv. fungerer ret dårligt. Ofte kan man ikke udskrive blanketten, før man har udfyldt den. Så det er ikke muligt at sidde i fred og ro og først udfylde den i hånden og finde de forskellige relevante oplysninger frem.
NETS, der blandt andet står for vores Dankort og NEMID, står foran at blive solgt til udenlandsk kapital. Hvis det sker, risikerer vi at de nye ejere vil fokusere endnu mere på at tjene penge og endnu mindre på at sikre gode og sikre løsninger for borgerne.
Derfor er der brug for, at der allerede nu kommer gang i en offentlig debat om den digitale strategi. Skal borgerne, tilliden og velfungerende løsninger være i fokus? Eller skal indtjening og det "teknisk letteste" være i fokus?