Lørdag den 3. maj forventes Christiansborg Slotsplads at blive indtaget af lastbilchauffører fra hele landet, når Danske Godschaufførers Landsklub arrangerer demonstration under mottoet: "Stop slaveri i europæisk transport."
Intentionerne i cabotageforordningen står i skærende kontrast til virkeligheden.
Harald Fabricius, klubformand
- Formålet med demonstrationen er at synliggøre det slaveri, der foregår i transportbranchen, overfor hr. og fru Danmark, politikere, ja alle, siger landsklubformand Harald Fabricius til Arbejderen.
- Vi vil vise den hensynsløse grove udnyttelse, der foregår, når arbejdsgiverne hyrer fillipinske og østeuropæiske chauffører. Ikke nok med at de bliver betalt med en latterlig lav løn. De bliver samtidig behandlet værre end skidt.
Hvor mange udenlandske chauffører, der kører på de danske landeveje, kan landsklubformanden ikke sige præcist. Men tal fra 3F viser, at der siden 2008 og frem til i dag er forsvundet mindst 8.000 danske chaufførjob.
En uddøende race
I 2011 var der 28.534 danskere ansat til at køre lastbil, men gør politikerne ikke noget ved problemet med den billige udenlandske arbejdskraft, frygter de danske chauffører, at de er en uddøende race.
I en rapport fra 2012, som fagforbundet 3F lavede sammen med vognmændene i DTL, lyder én af konklusionerne, at det stort set kan være slut med danske chauffører i 2030.
- Vi kan og vil ikke konkurrere på lønninger helt ned til 1.800 kroner om måneden, som vi har set eksempler på, lyder det med tydelig forargelse i stemmen fra Harald Fabricius.
Landsklubformanden bliver endnu mere forarget, når han tænker på, at regningen for arbejdsløse danske chauffører sendes videre til samfundet. Ifølge ham koster det rundt regnet 266.000 kroner om året, når en chauffør mister jobbet.
Ganger man det med de 8.000 job, som er forsvundet, bliver det til mange penge. Derfor mener chaufførklubben at både almindelige danskere og politikere i særdeleshed må være interesseret i at stoppe nutidens slaveri.
Skrappere fortolkning og mere kontrol
Klubben foreslår, at reglerne bliver fortolket væsentligt skrappere end i dag, og at myndighederne skærper kontrollen mod piratkørsel og ulovligheder på landevejen.
- Når reglerne siger, at en international tur giver ret til at køre tre indenlanske ture på en uge, så er det tre ture. Hvis man kører tre ture om mandagen, kan man ikke køre igen før næste mandag. Længere er den sådan set ikke, mener Fabricius.
Intentionerne med EU's cabotageforordning fra 2010, mener han, er rigtig. Ideen var at mindske kørsel med tomme biler.
- Desværre står hensigten i skærende kontrast til virkeligheden, konstaterer han i dag. Reglerne bliver omgået, og vi mener, det er sat i system. Det må stoppes og det skal ske politisk.
- Det er ikke forbrugerne, der mærker, at speditører og vognmænd sparer penge på chauffør-lønningerne. Vi betaler jo det samme for en liter mælk i Brugsen, hvad enten det er en dansk eller en polsk chauffør, der kører mælken til supermarkedet. Nej, speditørerne og vognmændene stopper pengene i deres lommer, pointerer Fabricius.
Problemet breder sig
Problemet med piratkørsel, der sender chaufførernes løn- og arbejdsvilkår i en nedadgående spiral, er stigende i hele Europa. På lørdag bliver der derfor gennemført tilsvarende demonstrationer i Norge, Sverige, Tyskland, Spanien, Italien og Holland
De, der møder op på Christiansborg Slotsplads, kan se en udstilling med fotos af de underbetalte chaufførers liv langt væk fra deres familier. De er i bilerne stort set 24 timer i døgnet. Det er her, de arbejder, laver mad og sover.
- De politikere, inklusiv transportministeren, jeg har snakket med, erkender, at det aldrig har været meningen, at reglerne skulle bruges til social dumping. De er enige i, at skal gøres noget.
- På lørdag får de mulighed for at fortælle, hvad de mener, der skal gøres. Og jo flere, der hører, hvad de siger, jo mere kan vi lægge pres på for, at der bliver gjort noget. Så jeg håber, der kommer rigtig mange til demonstrationen - også ikke-chauffører, slutter Harald Fabricius.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278