16 May 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Chauffører trykker på STOP-knappen

Indsats for retten til pauser

Chauffører trykker på STOP-knappen

Listen over problemer i buschaufførbranchen er lang. Buschaufførerne har valgt at sætte fokus på konsekvenserne af manglende pauser i en landsdækkende indsats.

Chaufførerne introduceres for "Tid til at trykke STOP"- indsatsen på et møde i 3F Silkeborg.
FOTO: PN
1 af 1

Buschauffører over hele landet har fået nok af klamme toiletter. Nok af alt for stramme køreplaner og nok af at de ikke har tid til at holde pauser.

Nu står vi frem og fortæller, hvordan besparelser også har konsekvenser for chaufførernes arbejdsforhold.
Frederikke Møller-Larsen, buschauffør

Problemerne, som der er mange flere af, har fået chaufførerne organiseret i 3F til at iværksætte en landsdækkende indsats "Tid til at trykke STOP". 

– Alle har hørt om, hvordan der bliver skåret ned på busruter, fordi der skal spares, og hvad det betyder for passagererne, når de ikke kan komme med bussen. Nu står vi frem og fortæller, hvordan det også har konsekvenser for chaufførernes arbejdsforhold og arbejdsmiljø, siger Frederikke Møller-Larsen, der er buschauffør og arbejdsmiljørepræsentant ved Arriva i Randers, til Arbejderen. 

Landsdækkende problem

Uanset regionale forskelle, så oplever buschauffører over hele landet, at alt for stramme køreplaner går ud over deres pauser. Chaufførerne har alt for kort tid til at spise, drikke, strække ben og komme på toilettet. Derfor har 3F-medlemmerne valgt at sætte fokus på netop det problem.

– Chauffører er meget lyoale overfor passagererne, og kommer vi ti minutter for sent ind til en pause, så strækker vi den jo ikke i den anden ende. Afgangstiderne skal overholdes. I stedet går det ud over pausen, så den måske bliver på kun 10 minutter i stedet for 20 minutter, fortæller Frederikke Møller-Larsen.

Stormøde den 18. november

Som led i indsatsen for at give arbejdsmiljøet et tiltrængt løft samles chauffører fra hele til stormøde i Odense den 18. november. Mødet skal bruges til i fællesskab at diskutere krav og forslag til, hvordan pause-problemet kan løses.

3F Københavns Chauffører regner med, at 500-600 medlemmer fra afdelingen deltager i stormødet, fortæller Hugo Hammel til Arbejderen. Som faglig sekretær har han set, hvordan arbejdsforholdene for buschaufførerne bliver værre og værre.

– Førhen var der lagt udligningspauser ind i køreplanerne, så der var lidt at fire af, hvis der opstod forsinkelser på ruten. Men i dag har udbud på udbud skærpet konkurrencen mellem vognmændene og presset priserne i bund. Det handler for entreprenørerne om, at busserne kører så meget som muligt i den tid, medarbejderne er på arbejde, siger Hugo Hammel.

Både Hammel og den jyske chauffør håber, at "Tid til at trykke STOP" kan være med til at synliggøre forholdene i branchen. Det skulle også gerne lykkes at råbe politikerne og trafikselskaberne op, så de forstår, at det er vigtigt at opprioritere området.

Dokumentation på plads

De seneste måneder har der været afholdt regionale møder, hvor chaufførerne er blevet introduceret til Stop-initiativet, og de er blevet opfordret til at indsamle dokumentation på manglende pauser og overarbejde.

>>LÆS OGSÅ: Bag rattet på vejene

Medlemmerne af Faglig Chaufførklub Stilling i Midtjylland er blandt dem, der har taget imod den opfordring. På blot 14 dage haft 33 medlemmer haft overarbejde/manglende pauser i samlet cirka 33 timer.

"Tid til at trykke STOP" har den sidegevinst, at flere melder sig i fagforening. I øjeblikket ligger organiseringsprocenten blandt landets rundt regnet 9.500 buschauffører på 53 procent.

Og tager man igen et kig på Stilling, så oplyser den faglige chaufførklub, at det, siden arbejdet med pause-problematikken blev sat i værk, er lykkedes at hæve organiseringsprocenten fra 53 til i dag 73 procent.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. okt. 2018 - 10:29   24. okt. 2018 - 16:23

Arbejdsmiljø

noc@arbejderen.dk