Trafikselskabet Midttrafik har besluttet at genindføre kontantbetaling i busserne fra torsdag den 6. august. Midttrafik administrerer den kollektive trafik i de 18 kommuner i Region Midtjylland.
Midttrafik vægter forbrugerombudsmandens ord og hensynet til kunderne højere end chaufførernes arbejdsmiljø og sikkerhed.
Jens Laursen, 3F Randers
Beslutningen vækker stor bekymring blandt chaufførerne og deres fagforening, der frygter, at den tættere kontakt med passagererne vil føre til øget risiko for smitte med corona. Onsdag morgen holdt busserne i Randers stille, mens chaufførerne snakkede hele situationen igennem.
"Vi vil ikke køre med døden som passager," indleder buschaufførerne en pressemeddelelse, hvor de efterfølgende forklarer, at de er bekymrede både for at blive smittet og også for selv at være smittebærere og dermed være skyld i, at andre påføres den farlige coronavirus.
Formanden for bestyrelsen i Midttrafik Claus Wistoft udtaler ellers den 27. juli i en pressemeddelelse, at det er trafikselskabets opfattelse, "at langt de fleste chauffører er trygge ved en genåbning af det betjente salg." Dagen efter udtaler bestyrelsesformanden til Randers Amtsavis, at trafikselskabet er "i dialog med både chauffører og fagforening."
3F undrer sig
Jens Laursen, formand for transportgruppen i 3F Randers, undrer sig over Claus Wistofts udtalelser.
– 3F Randers har spurgt vores kollegaer i regionens andre 3F-afdelinger, og Midttrafik har hverken snakket med fagforeningerne eller chaufførernes tillidsrepræsentanter. Vi genkender heller ikke bestyrelsesformandens udlægning af, at chaufførerne skulle være trygge ved, at de igen skal til at tage imod kontanter – tværtimod, siger Jens Laursen til Arbejderen.
Frygten har været en daglig følgesvend på jobbet, siden statsminister Mette Frederiksen (S) i marts måned lukkede Danmark ned. Også selvom der var glæde blandt chaufførerne, da transportminister Benny Engelbrecht (S) umiddelbart efter bad trafikselskaberne om at fjerne kontantbetalingen i busserne for at mindske risikoen for smitte med covid-19.
>>LÆS OGSÅ: Buschauffører frygter coronasmitte
Hvad med chaufførernes sikkerhed?
Siden den 13. marts har kunderne købt busbilletter via Midttrafiks app, Midttrafiks webshop eller rejsekort. Nu begrunder Midttrafik en tilbagevenden til kontantbetaling med, at det er et krav fra forbrugerombudsmanden, at kunderne har mulighed for at købe en billet i bussen. Desuden henviser trafikselskabet til, at transportministeren har bedt trafikselskaberne om at gå i dialog med busselskaberne for at sikre trygge forhold for chaufførerne, så det igen bliver muligt at købe en billet i bussen.
– Jamen hvad skal man sige? Midttrafik vægter forbrugerombudsmandens ord og hensynet til kunderne højere end chaufførernes arbejdsmiljø og sikkerhed. Vi efterspørger den dialog, der opfordres til, siger Jens Laursen og fortsætter med tydelig forargelse i stemmen:
– Trafikselskabet har snakket med de syv største busselskaber, altså chaufførernes chefer. Hvorfor har de ikke løftet røret og spurgt os, hvordan gør vi det her, så chaufførerne stadig kan føle sig trygge ved at gå på arbejde?
Følger udviklingen
Formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører Michael Olesen oplyser, at det indtil videre kun er Midttrafik, der har taget beslutning om igen at indføre kontantbetaling.
– I Landsklubben er vi meget opmærksomme på udviklingen, som vi bestemt ikke bryder os om, siger han til Arbejderen.
– Hvis man absolut skal have kontanter i busserne igen, så mener vi, at det skal være passagererne, der bærer mundbind og handsker i al offentlig transport. Det er ikke rimeligt, at en chauffør skal sidde med mundbind en hel vagt, der kan være på ni timer.
Midttrafik oplyser, at der bliver udleveret visir, mundbind, handsker og håndsprit til chaufførerne. Til gengæld bliver der ikke opsat skærme ved chaufførsædet som foreslået af chaufførerne.
Midttrafik har undersøgt muligheden for en fysisk afskærmning af chaufførens plads.
"Det har vist sig meget vanskeligt at få godkendt i synshaller. Dertil kommer, at en godkendelse fra synshallen ikke er en garanti for, at politiet efterfølgende vil godkende, at løsningen overholder færdselsloven," oplyser trafikselskabet og konkluderer: "Usikkerhedsmomentet er for stort til, at Midttrafik kan investere i afskærmning til cirka 900 busser."
Ud med kontanterne for altid
Det ærgrer Michael Olesen.
– En afskærmning samtidig med en afskaffelse af kontanterne én gang for alle, som længe har været et ønske fra Landsklubbens side, ville her og nu mindske smittefaren. Det vil også løse problemer med andre sygdomme og vold mod chaufførerne. Når der ingen kontanter er, så er der mindre risiko for, at chaufførerne bliver overfaldet, siger landsklubformanden.
Allerede i dag er digital betaling udbredt. Eksempelvis kan man ikke betale med kontanter, når man kører med metroen eller S-toget i København.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278