19 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Det kan man vente af Ryanairs irske bagmænd

Skandaler i lavprisselskab

Det kan man vente af Ryanairs irske bagmænd

Siden det irske flyselskab blev etableret i 1985 har skandalerne stået i kø. Ryanair lever højt på dumping af løn- og arbejdsforhold og en fagforeningsfjendsk holdning.

Ifølge Ryanair transporterede flyselskabet i juli måned over 10 millioner passagerer.
FOTO: JOSEP LAGO/Scanpix
1 af 1

Ryanair har siden det første fly blev sendt på vingerne i 1985 været en pengemæssig succes.

Flyselskabet er i dag verdens største målt på kunder. Regnskabet for årets første kvartal er netop offentliggjort. Det viser et rekordoverskud på 1,8 milliarder kroner.

De irske bagmænd har fra start afvist enhvert samarbejde med fagbevægelsen, uanset hvor i verden selskabet har slået sig ned. 

Ryanair lever højt på billige billetter, mens personalet betaler prisen i form af dårlige løn- og arbejdsforhold.

Fagbladet3f.dk har samlet en stribe af flyselskabets skandalesager, som du kan læse mere om her:

1997:
Handling-folk fik sparket.
Da den irske fagforening SIPTU krævede bedre løn og forhold for Ryanairs handling-folk i Dublin, hævdede Ryanair pludselig, at nogle handling-folk havde truet passagerer og andre ansatte. Ryanair fik fjernet handling-folkenes sikkerhedsgodkendelser, så de ikke længere kunne arbejde i lufthavnen.

2001:
Snød britiske piloter.
De britiske piloters fagforening BALPA forsøgte at blive anerkendt af Ryanair som repræsentant for de britiske piloter. En hemmelig afstemning blandt piloterne - iværksat af Ryanair - viste, at 80 procent af piloterne ikke ville lade BALPA repræsentere dem. Ifølge BALPA havde Ryanair i alt hast ansat masser af piloter udefra, der havde fået beskeden: I bliver fyret, hvis ikke I stemmer nej. 

2004:
Selvbetalt oplæring.
Irske piloter fik tilbudt oplæring i nye flytyper på betingelse af, at de i en periode på fem år ikke forsøgte at få deres fagforening IALPA til at indgå overenskomst med Ryanair. Hvis det skete, skulle hver enkelt pilot tilbagebetale prisen for oplæringen - som kostede op mod 120.000 kroner.

Ulovlig EU støtte.
EU-kommissionen vurderede, at Ryanair i årene 2001 til 2003 havde fået udbetalt 30 millioner kroner i ulovlig statsstøtte for at benytte belgisk lufthavn.

2005: 
Lønstigning - men uden faglig indblanding.
Ryanair annoncerede en lønstigning på tre procent. Lønforhandlingerne skulle foregå individuelt med alle ansatte, men ansatte, som ville have fagforeningens hjælp, måtte ikke få nogen lønstigning.

2007: 
Ryanair udpeger personalets repræsentanter.
Ryanair nægter at samarbejde med fagforeninger. I stedet udpeger Ryanair selv bestemte ansatte, som skal repræsentere deres kolleger i "forhandlinger" om løn og arbejdsvilkår. Den irske arbejdsret afviste, at aftalerne var kollektive overenskomster.

2010: 
Ingen andenpilot?
Ryanair foreslog at spare andenpiloten i flyene væk. Skulle førstepiloten eksempelvis blive ramt af et hjertestop, skulle kabinepersonalet tage over og lande flyet. Forslaget blev mødt af et ramaskrig fra piloterne og blev aldrig til noget.

2011: 
Lukker fransk base.
Personale i Marseilles i Frankrig var ansat på billige, irske kontrakter. De franske myndigheder anlagde og vandt sag. Ryanair svarede igen ved at lukke basen med 200 ansatte.

Pilot vinder retssag.
En britisk pilot blev fyret, fordi han gav en stewardesse en folder om fagforeningen Unite. Det kompromitterede sikkerheden, mente Ryanair og fyrede ham. Den britiske arbejdsret dømte Ryanair til at betale piloten 40.000 £ i erstatning.

2012: 
Ryanair i Billund.
Ryanair vil etablere base i Billund, men ansætte personale på irske kontrakter, selvom de arbejder i Danmark.

Død mands kuffert.
55-årige Finn Hansen mistede livet under en ferie til Spanien. På hjemrejsen blev kæresten opkrævet betaling for at få afdødes kuffert med flyet - selvom der allerede var betalt for Finn Hansens billet og bagage.

Ståpladser i flyene.
Ryanair foreslår billige ståpladser på flyrejsen. Idéen afvises af luftfartsmyndighederne.

Kritisk dokumentar.
I en dokumentar på britiske Channel 4 kritiserer Ryanair-piloter flyselskabets sikkerhed, men de tør ikke gå til deres egne chefer med frygten.

2013: 
Kun løn i luften.
En britisk stewardesse står frem og fortæller, at kabinepersonalet kun får løn for den tid, flyet er i luften - selvom personalet også har mange opgaver, mens flyet står på landjorden.

Kritisk pilot fyret.
En pilot fyres, efter hans medvirken i en dokumentar, der belyste problemer med sikkerheden hos Ryanair.

Udnytter skattehul.
Ryanairs syd- og østeuropæiske piloter og kabinepersonale ansat i Billund betaler ikke skat af deres månedsløn på mellem 9.000 og 11.000 kroner - selvom de bor og har base her i Danmark. Det skyldes et hul i en gammel skatteaftale mellem Danmark og Irland fra 1965. 

2014:
Betal skat i Danmark.
En ny aftale mellem Danmark og Irland betyder, at Ryanair-ansatte i Danmark også skal betale skat i Danmark

Trut i hornet - eller det får følger.
Når et Ryanair-fly ankommer til destinationen mindst fem minutter før planen, lyder et horn i flyet der markerer Ryanairs punktlighed. Glemmer de ansatte at trutte i hornet vil det medføre "disciplinære reaktioner" fra ledelsen.

60 millioner i bøde.
De franske myndigheder anlagde og vandt sag om lønsnyd af 120 ansatte i Marseilles på irske kontrakter. Ryanair dømmes til at betale 60 millioner kroner i bøder og erstatning.

2015:
Bøde i Italien.
Italiensk domstol dømmer Ryanair til at betale knap 24 millioner kroner i pension- og socialbidrag for en række ansatte med base i Italien.

Kilde: Fagbladet3f.dk

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


07. aug. 2015 - 05:42   07. aug. 2015 - 05:50

Ryanair-skandaler

noc@arbejderen.dk
Ryanair
  • Det irskbaserede lavprisflyselskab Ryanair Ltd. blev etableret i 1985 og var Europas første af sin slags. I dag er det Europas største flyselskab målt på kunder.
  • Ryanair kritiseres af nuværende og tidligere ansatte for elendige løn- og arbejdsforhold, som også fører til løn- og arbejdspres hos konkurrerende flyselskaber. Kunder og konkurrenter kritiserer også dets prispolitik med talrige gebyrer, der først fremkommer sent i bestillingen af billetter.
  • Selskabet flyver ofte til mindre lufthavne for at minimere handlingomkostningerne på jorden. For eksempel lander dets fly til Stockholm i en lufthavn 100 kilometer syd for Stockholm. Københavns Lufthavn har i overensstemmelse med denne strategi ikke hidtil været befløjet af Ryanair, men det ændrede sig fra marts 2015, hvor Ryanair åbnede en base i lufthavnen.
  • Ifølge forbundet 3F har ansatte i Norge arbejdet for en månedsløn på 10.000 kroner, ingen løn under sygdom og ingen fast arbejdstid. Dertil kommer, at de ansatte selv skal betale 200 kroner månedligt for leje af uniform de første 12 måneder, og hvis de vil sige op, koster det et gebyr på 1500 kroner.

>> Se temasite om Ryanair-konflikten her