Danske rederiers vilkår med tonnageskat og Dansk Internationalt Skibsregister har fået EU-Kommissionens blå stempel. Det bekræfter konkurrencekommissærens talsmand, Antoine Colombani, over for Ritzau.
- Kommissionen har besluttet for nuværende ikke at ændre de eksisterende retningslinjer om statsstøtte til søtransport, siger han.
Rederier med skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) sparer skat til besætningen, der får udbetalt nettoløn. Ordningen er blevet stærkt kritiseret af fagbevægelsen. Den sikrer, at danske rederier kan ansætte udenlandske søfolk til overenskomster fra deres hjemland og dermed en lavere løn end danske søfolk.
DIS-ordningen blev indført i slutningen af 1980'erne og koster staten 700 millioner årligt. Tonnageskatteordningen, der blev indført i starten af nullerne, koster 100 millioner kroner.
EU-Kommissionen har gransket reglerne i årevis, og det seneste år har flere end 100 lande, virksomheder, fagforeninger og andre interessenter givet deres mening til kende i en offentlig høring.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278