12 timers arbejde om dagen 28 dage i træk. Det var vilkårene for bygningsarbejdere og maskinførere ansat ved det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), der har kontrakt på etablering af den første del af en bil- og togtunnel mellem Danmark og Tyskland.
Jeg har taget initiativ til en ændring af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn.
Peter Hummelgaard, beskæftigelsesminister (S)
Tilladelsen til de lange og mange arbejdsdage uden hvil fik konsortiet af Arbejdstilsynet i august måned. Arbejdstilsynet hører under Beskæftigelsesministeriet, og nu vil beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) sætte en stopper for den slags arbejdstider.
– Jeg er generelt meget optaget af spørgsmålet om ordentlige arbejdsvilkår, herunder at reglerne ikke skal kunne udnyttes til social dumping. Derfor har jeg taget initiativ til en ændring af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn, skriver ministeren i et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Protester fra fagbevægelsen
Fagbevægelsen reagerede med voldsomme protester over forholdene på den første del af det gigantiske bygge- og anlægsprojekt til en samlet pris på 53 milliarder kroner.
>>LÆS OGSÅ: Hug til staten som bygherre på Femern-forbindelsen
Fagforeningerne var i forvejen forargede over, at FBC nægtede at tegne overenskomst, og at konsortiet fik tilladelse fra en statslig myndighed til at lade deres ansatte knokle ud over det sædvanlige, gjorde ikke forargelsen mindre.
De danske fagforeninger truede med konflikt, og det endte med, at FBC i slutningen af september underskrev en overenskomst. Med den var det slut med de uhørte arbejdstider.
>>LÆS OGSÅ: Udsigt til konflikt og fagretslig sag giver overenskomst på Femernprojekt
Når forslaget om ændring af reglerne om hvileperiode og fridøgn ligger klar, skal det i høring i Arbejdsmiljørådet, inden det kan vedtages.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278