29 Apr 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Forhandlerne på normallønsområdet sætter spurten ind

Satser på gennembrud på transporten

Forhandlerne på normallønsområdet sætter spurten ind

3F's transportgruppe og Dansk Industri mødes for at forhandle et gennembrudsforlig hjem på normallønsområdet. Forhandlerne bliver mødt af forventningsfulde chauffører, havne- og lagerarbejdere.

Omkring 150-200 medlemmer fortrinsvis af 3F tog imod forhandlerne, der var kaldt ind til afgørende forhandlinger om et gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten.
FOTO: Filip Stadler
1 af 1

Dansk Industri (DI) og 3F's transportgruppe har indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag klokken 14.30. Det sker med henblik på at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere.

Det, der for alvor flytter noget, er den daglige kamp på arbejdspladserne, og at folk er organiseret.
Peter Kleist, Losseklubben Esbjerg

Forhandlingsudvalgene skulle stille i Industriens Hus i København, og de blev modtaget af 150-200 medlemmer af 3F, der havde taget opstilling udenfor. De første var mødt op i formiddags for at støtte de forhandlere, der siden i tirsdags har forsøgt at lande en aftale på busområdet.

>>LÆS OGSÅ: Chauffører møder OK20-forhandlere med tissetræ og voksenble

Peter Kleist kørte fra Esbjerg i formiddags sammen med tre kollegaer fra havnen. Han har en lang faglig løbebane bag sig, og det, indrømmer han, smitter af på hans forventninger til OK20.

– Jeg forventer nok ikke så meget af overenskomstforhandlingerne. Omvendt er det jo et godt signal, at vi står sådan en flok og sender forhandlerne ind af døren, siger Peter Kleist til Arbejderen.

Med næb og klør

Han er bestyrelsesmedlem i Losseklubben, hvor der er lange og stolte traditioner for at kæmpe for forbedringer.

– Vi er blevet forvænte og tror, at overenskomstforhandlingerne skal redde det hele. Men det er jo ikke to kroner mere i timen opnået ved de centrale overenskomstforhandlinger, der gør udslaget, hvis du spørger mig. 

Losseklubben i Esbjerg havde medbragt banner til markeringen foran Industriens Hus
Filip Stadler

– Tag nu social dumping. Jeg er ikke uenig i, at det er et stort problem, men løsningen er ikke en lovbestemt mindsteløn. Får vi det, kommer vi for alvor på røven. Vi skal kæmpe med næb og klør for at bevare forhandlingssystemet, men det, der for alvor flytter noget, er den daglige kamp på arbejdspladserne, og at folk er organiseret, lyder det fra den esbjergensiske havnearbejder.

Topforhandler: Det bliver hårdt

Formand for 3F's transportgruppe Jan Villadsen forudser, at det bliver hårde forhandlinger. Det er han forberedt på, for sådan er det altid.

– Det tager tid at overbevise arbejdsgiverne om, hvad der er rigtigt. Vores opgave er at kæmpe for de ting, som vores medlemmer har bedt os om at fokusere på, udtaler han til Fagbladet 3F og nævner, at transportgruppens hovedfokus ligger på "ordentlige, anstændige og værdige arbejdsforhold."

Forhandlerne fra DI vil ikke kommentere forhandlingerne på nuværende tidspunkt.

Spørger man Peter Kleist om hans forventninger, så lyder det sådan her:

– Personligt så jeg gerne, at vi ryger ud i en konflikt. Så kan vi få skabt opmærksomhed omkring vigtigheden af at kæmpe. Hvis ikke vi kæmper, så får vi ingenting.

Gennembrudsoverenskomster

Når man betegner Fællesoverenskomsten på transportområdet som en gennembrudsoverenskomst, så er det, fordi et forlig her sædvanligvis sætter rammerne for alle andre overenskomster på normallønsområdet. 

Er man ansat på en normallønsoverenskomst, så bliver lønnen oftest aftalt ved de centrale forhandlinger. Mens der på minimallønsområdet, der omfatter cirka 80 procent af lønmodtagerne på det private arbejdsmarked, foregår lokale lønforhandlinger typisk en gang om året. 

Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 arbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. 

Forhandlingerne for at slutte et forlig på Fællesoverenskomsten "kører uden bagkant," skriver DI i en pressemeddelelse.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. feb. 2020 - 13:59   21. feb. 2020 - 14:21

OK 2020

noc@arbejderen.dk