Det skal fortsat være havnearbejdere, der står for fastsurring af last på fragtskibe. Det mener havnearbejdernes internationale faglige organisation ITF, som fredag demonstrerer mod Unifeeder i Aarhus.
Ofte betyder det social dumping, da de færreste søfolk får samme løn for arbejdet, som havnearbejderne.
Brian Majland, landsklubformand
Baggrunden for aktionen er, at ITF's inspektører har registreret, at de skibe, som Unifeeder chartrer, regelmæssigt undlader at ansætte havnearbejdere i europæiske havne, og i stedet sætter søfolk til at udføre havnearbejdernes opgaver.
– Unifeeder har igennem mange år ikke villet overholde overenskomstens ord om, at håndtering af last, herunder fastsurring, ikke er søfolkenes arbejde, siger formand for Havnearbejdernes Landsklub Brian Majland til Arbejderen.
– Det handler jo om, at man ønsker at bruge udenlandske søfolk til at udføre vores arbejde, fordi det ofte betyder social dumping, da det er de færreste søfolk, som får den samme løn for arbejdet, som vi får, forklarer Brian Majland videre.
Fælles kamp
Det er dog ikke alene de lokale arbejdere, som har tænkt sig at vise deres utilfredshed med Unifeeds praksis. Indtil videre har havnearbejdere fra mindst syv lande meldt deres deltagelse i demonstrationen.
– Vi er fast besluttet på at genvinde vores arbejde, og vi rokker os ikke, siger Torben Seebold, der er næstformand i ITF’s havnearbejdersektion.
ITF håber, at en larmende og aktiv demonstration vil øge presset på Unifeeder for at lave en aftale med ITF, der sikrer, at surringsarbejde er strengt forbeholdt havnearbejdere.
Ikke vores skyld
Direktør for Unifeeder Jesper Kristensen udtaler til Aarhus Stiftstidende, at der vil være kaffe klar på kanden, og at han gerne går i dialog med ITF. Han understreger dog samtidigt, at demonstranterne gør op ad det forkerte træ. Det er nemlig ikke Unifeeder, der er ansvarlig for, hvem der sikrer lasten. Det er derimod skibsejerne - dem som Unifeeder chartrer skibene hos, mener direktøren.
– Vi er på alle måder forundrede over, at de vil stille sig op foran vores bygning og kræve, at det er havnearbejdere, der skal fastgøre lasten på de skibe, vi chartrer. Unifeeder chartrer skibe og er derfor kunde hos skibsejere, der altså er arbejdsgivere.
Direktøren forklarer, at Unifeeder blot køber en samlet "pakke" af ydelser hos skibsejerne, herunder at få fastgjort lasten, og at havnearbejderne derfor kommer til at demonstrere mod den forkerte part.
Men det argument holder ikke, mener Brian Majland fra Havnearbejdernes Landsklub.
– Selvom du ikke ejer den bil du kører i, så skal du jo stadig overholde færdselsreglerne. På samme måde skal Unifeeder stadig overholde indgåede aftaler og love, selvom de ikke ejer de fartøjer, de fragter gods med, siger han til Arbejderen.
Rederiforening uforstående
Også arbejdsgiverforeningen Danmarks Rederiforening undrer sig over de faglige protester. Måden Unifeeder arbejder på er helt almindelig kotyme, mener man her.
– Det virker mærkeligt, at det blandt andet er ITF, der vil demonstrere foran Unifeeder, når de samtidig har indgået overenskomst med skibenes ejere. Hvis det er opfattelsen hos 3F, ETF og ITF, at de internationale overenskomster ikke bliver efterlevet, så må det undre, at dette ikke er påtalt af fagforeningerne via de sædvanlige arbejdsretlige instanser, siger direktør i Danmarks Rederiforening Anne Windfeldt Trolle.
Hun henviser til, at der i april 2015 faldt en dom i Finland, som gik havnearbejderne imod, da de blokerede skibene for at få retten til arbejdet med at fastgøre gods.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278