Fagforbundet 3F skød tirsdag kampagnen "Det er jo bare en app" i gang. Formålet med kampagnen er at få danskerne til at diskutere og forholde sig til den amerikanske kørselstjeneste Ubers måde at drive forretning på.
Hvordan ser et samfund baseret på Uber-jobs og Uber-velfærd ud?
Jan Villadsen, 3F
– Vi vil gerne sætte gang i en debat om konsekvenserne for velfærdssamfundet af blandt andet Ubers manglende skattebetaling, siger formand for 3F's Transportgruppe, Jan Villadsen, til Fagbladet 3F, og han spørger:
– Hvordan ser et samfund baseret på Uber-jobs og Uber-velfærd ud?
Kampagnens gennemgående figur er "Poul Uberman" i skikkelse af skuespiller Brian Lykke. Han sætter i en række korte videoer, med humoren som våben, spot på Uber.
Forhadt af taxibranchen
Den etablerede taxibranche har fra start protesteret mod kørselstjenestens metoder og beskylder Uber for at konkurrere på ulige vilkår.
Vognmænd og chauffører vurderer, at de har tabt omkring 40 procent af deres indtægt, siden Uber holdt sit indtog i Danmark i 2014, og lørdag den 13. februar gennemførete omkring 500 chauffører en protestkørsel i hovedstaden mod det de kalder pirattaxa-selskabet.
Samme dag Uber startede i Danmark meldte Trafikstyrelsen Uber til politiet for brud på den danske taxilov. Jurister er endnu ikke færdige med at vurdere, hvorvidt der skal rejses tiltale, eller sigtelsen skal frafaldes.
Retssager mod Uber-chauffører
Den 17. juni forventes Københavns Byret at afslutte sagerne mod seks Uberchauffører. De er tiltalt for at have overtådt færdselsloven og taxilovgivningen ved at have kørt med passagerer for Uber uden erhvervskørekort og de fornødne tilladelser.
Via Uber's app kan kunder bestille kørsel med en helt almindelig bilejer. Eneste krav for at melde sig til Ubers kørselsordning er, at den "private hyrevogn" er i fin satnd og at bilejerene/chaufføren har en bilforsikring.
Betalingen for Uber-kørsel foregår automatisk gennem app'en: Uden udveksling af kreditkort eller kontanter mellem kunde og chauffør.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278