Det er de store politiske spørgsmål i kølvandet på forårets langvarige konflikt, der præger kongressen i Danmarks Lærerforening, som finder sted i disse dage.
Den voldsomme ændring i hele det demokratiske system er en af de diskussioner, der har fyldt meget på kongressens to første dage.
Store politiske reformer laves i lukkede rum mellem ganske få politikere.
Anders Bondo Christensen
- Der er sket et markant skred. Det er ikke kun noget, vi har oplevet i forbindelse med vores overenskomst og folkeskolereformen. Vi ser gang på gang, hvordan store politiske reformer laves i lukkede rum mellem ganske få politikere på anbefalinger fra økonomer og teknokrater. Efterfølgende bliver enhver mulighed for at diskutere, kritisere og stille spørgsmål stort set lukket ned, siger lærerformand Anders Bondo Christensen til Arbejderen.
De delegerede har på den baggrund besluttet, at de har et ansvar for at rejse den her diskussion i fagbevægelsen og i samfundsdebatten i øvrigt.
- Vi skal være med til at sikre, at demokratiet ikke forsvinder mellem hænderne på os, understreger lærerformanden.
Hele kongressen er præget af den langvarige lærerlockout og regeringens efterfølgende indgreb i lærernes overenskomst.
- Men det er ikke sådan, at de delegerede er modløse. Vi er parat til at finde ud af, hvordan vi kommer videre med de spor, konflikten har sat sig. Vi skal lægge en strategi for, hvad vi gør nu, siger en af de 282 delegerede, Ane Søegaard, formand for Frederiksberg Kommunelærerforening.
På kongressens sidste dag i dag er der lagt op til en diskussion af lærernes fremadrettede strategi. Det bliver en foreløbig afrundning på en proces, som har været i gang lige siden konflikten sluttede, forklarer lærerformanden.
- Vi vil formulere en strategi, hvor vi fastholder det enestående sammenhold, der blev opbygget under konflikten, og sikrer ordentlige arbejdsforhold for den enkelte lærer, siger Anders Bondo Christensen.
Lærerforeningen vil være med til at lave lokale arbejdstidsaftaler, hvor det er muligt, og ellers gå andre veje i forsøget på at sikre gode arbejdsforhold for lærerne og kvalificeret undervisning af eleverne.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278