Skal det være slut med taxa-tjenesten Uber i Danmark? Det er i sidste ende, hvad Landsretten skal tage stilling til i den ankesag, som to af seks tidligere dømte Uber-chauffører indledte torsdag.
Hvis ikke der bliver grebet ind, må vi tage det op med justitsministeren.
Rasmus Prehn, Socialdemokratiet
Finder Landsretten de to skyldige i ulovlig piratkørsel, står et politisk flertal bestående Socialdemokratiet, DF og Enhedslisten nemlig parat til at kræve, at justitsminister Søren Pind sætter en stopper for den ulovlige virksomhed.
– Vi har fået én domsafsigelse om, at det var ulovligt. Da havde jeg forventet, at Uber stoppede. Nu bliver det prøvet ved næste instans, og falder der også dom mod chaufførerne dér, skal det have en konsekvens, ellers kan vi ikke længere tale om retssamfund, hvis man bare kan fortsætte uden konsekvenser. Hvis ikke der bliver grebet ind, må vi tage det op med justitsministeren, siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, til Berlingske.
Samkørsel eller taxa?
Sagen startede, da seks Uber-chauffører i juli blev dømt for at have kørt ulovlig taxakørsel. Straffen lød på bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner. Mens flertallet accepterede dommen, valgte to af de dømte at anke sagen til Østre Landsret.
Det centrale spørgsmål er, om der er tale om såkaldt "samkørsel" eller ulovlig taxakørsel. I sin dom slog byretten fast, at der var tale om ulovlig taxakørsel, med henvisning til, at kunderne betaler ni kroner per kilometer, 2,5 kroner per minut og et basisgebyr på 20 kroner for en tur.
Det fik byretten til at betragte beløbet som et vederlag og ikke samkørsel, da en kilometerpris på ni kroner overstiger den direkte omkostning ved kørsel, nemlig prisen på benzin, som er omkring ti kroner literen.
Håber på fældende dom
Blandt landets lovlydige taxachauffører håber man på en fældende dom, som kan sætte en stopper for Uber, der har omkring 1.800 chauffører i Storkøbenhavn.
– Det må meget klart forventes, at Østre Landsret stadfæster dommen over to af de seks dømte taxipirater, der modtog deres domme den 8. juli i år, siger Søren H. Nicolaisen, som er taxichauffør og formand for foreningen Taxiførere i Danmark (TiD).
Han har ikke noget imod konkurrence fra firmaer som Uber, så længe firmaerne og deres chauffører overholder lovgivningen. Han opfordrer derfor ledelsen i Uber til at tænke nyt, hvis dommen i Landsretten går firmaet imod.
– Uber har andre platforme at arbejde på, for eksempel platformen Uber-X, hvor man i stedet for pirattaxier bruger lovlige taxier. Således fastholdes teknologien, og kørslerne foregår tillige på lovlig vis, i korrekt forsikrede og godkendte biler, siger Søren H. Nicolaisen.
Svindel og underbetaling
Samtidigt med at sagen om de to Uberchauffører kommer for retten, kan Fagbladet 3F afsløre historien om en Uber-spekulant, som udnytter østeuropæere til at køre sine biler.
Ifølge fagbladet har Københavns Politi kendskab til mindst to sager, hvor Uber-partnere har fået andre til at være chauffører i deres biler. I det mest bemærkelsesværdige tilfælde har én Uber-partner ifølge politiet haft seks-syv østarbejdere ansat til at køre Uber-kørsel for sig i sine seks private biler.
Til gengæld skulle østarbejderne betale provision af deres indtægt til ejeren af bilerne, der har betalt dem en timeløn under Ubers faste taxameterpris. Altså et system, som minder meget om strukturen i et vognmandsfirma, som det kendes fra professionelle taxaselskaber.
Landsretten afsiger sin dom fredag klokken 11.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278