Danske løn og arbejdsvilkår på Femern projektet.
Sådan lyder kravet fra 3F Lolland, der sammen med HK Privat Sjælland, Blik & Rørarbejderforbundet Sjælland, Dansk El Forbund Storstrøm, Malernes Fagforening Sjælland og Dansk Metal Sjælland står bag en demonstation onsdag den 16. september i Rødbyhavn.
FBC siger, at de ikke har nogen ansatte, men der bliver arbejdet døgnet rundt med sænketunnelen.
Jørgen Erik Kozak Nielsen, LO formand
Demonstrationen er vendt mod det hollandske konsortie Fehmarn Belt Contractors (FBC), der lige nu arbejder uden overenskomst og på egne vilkår.
– Vi spurgte dem for længe siden, om de ville indgå overenskomst med os, og det svarede de ja til. Siden februar måned har vi forhandlet med FBC og haft en overenskomst klar til underskrift siden juni. Nu vil de så alligevel ikke skrive under. Så vi opfatter, at de har kørt os rundt i manegen, og imens arbejder de på livet løs, siger Steffen Rasmussen, formand for 3F Lolland til Arbejderen.
De lokale fagforeninger vil ikke acceptere, at arbejdet med den næsten 18 kilometer lange tunnelbane mellem Danmark og Tyskland foregår uden, at de ansatte er sikret overenskomstmæssige vilkår.
Nul ansatte knokler døgnet rundt
Onsdagens demonstration finder sted på Vestre kaj i Rødbyhavn tæt ved FBC's hovedkvarter. Det er fra havnen, at FBC fragter mandskab til de skibe, hvorfra der arbejdes med at etablere en arbejdshavn.
– FBC siger, at de ikke har nogen ansatte, men der bliver arbejdet døgnet rundt med sænketunnelen. De har vel omkring 50 personer på skibene til selve produktionen og omkring 20-30 teknisk-administrativt ansatte, forklarer Jørgen Erik Kozak Nielsen, formand for LO Lolland Falster til Arbejderen.
Det hollanske konsortium har hyret underentreprenører ind til at udføre arbejdet og ifølge 3F-afdelingen bliver jobbene besat via et vikarbureau på Cypern.
Tilbage i 2014 – hvor det gigantiske bygge- og anlægsprojekt stadig var i sin vorden – snakkede Arbejderen med Jørgen Erik Kozak Nielsen. På det tidspunkt var han formand for 3F-afdelingen og han sagde om udsigten til de mange arbejdspladser:
– Vi vil lægge os i selen for at gøre Femern til et rigtig godt eksempel på, hvordan den danske model kan fungere i praksis. Vi er klar over, at det giver os mega udfordringer og bliver en kæmpe opgave, men vi skal undgå de mange skandalesager, som har skæmmet metro-byggeriet i København.
>>LÆS OGSÅ: Femern bliver en vigtig faglig kamp
Nu sætter vi dem stolen for døren
– Nu står vi så her. Nu er det på tide at sætte FBC stolen for døren, siger Jørgen Erik Kozak Nielsen.
Da det er Femern A/S, ejet af den danske stat, der er bygherre, understreger han, at de er forpligtede til at sikre de medarbejdere, der udfører udbudte opgaver, overenskomstmæssige vilkår.
>>LÆS OGSÅ: Udenlandske firmaer dominerer opførelsen af Storstrømsbroen
3F sendte i slutningen af juli konfliktvarsel til FBC og underentreprenørerne på projektet. Det fik FBC til at indklage 3F til Arbejdsretten, fordi konfliktvarslet ifølge det hollandske konsortium var sendt til det forkerte firma og derfor ulovligt. Den sag forventes Arbejdsretten at behandle i slutningen af september måned.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278