17 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Metro-arbejdere får 1,3 millioner kroner

Garantifond betaler for snyd hos underentreprenør

Metro-arbejdere får 1,3 millioner kroner

Det er lykkedes 3F at skaffe en del af de penge, som portugisiske og rumænske bygningsarbejdere er blevet snydt for, mens de arbejdede på metrobyggeriet i København.

Lønmodtagernes Garantifond sikrer, at udenlandske metro-arbejdere får udbetalt en del af den løn, de er blevet snydt for af det portugisiske firma Cintarex.
FOTO: Bax Lindhardt/Scanpix
1 af 1

Afsløringer i Fagbladet 3F af timeløn på 70 kroner var årsagen til, at det portugisiske firma Cinterex i december blev smidt ud af metrobyggeriet.

Det er grotesk, at et svindlerfirma kan være på sådan et stort, offentligt byggeri.
Elo Hansen, 3F BJMF

Nu har de godt 30 rumænske og portugisiske ansatte fået udbetalt 1,3 millioner kroner fra Lønmodtagernes Garantifond. Det fremgår af et svar fra fonden.

- Firmaet har på intet tidspunkt haft til hensigt at overholde dansk overenskomst eller lov. Det er grotesk, at et svindlerfirma kan være på sådan et stort, offentligt byggeri, siger Elo Hansen, faglig sekretær i 3F Bygge, Jord og Miljø i København til Fagbladet 3F.

Cintarex blev fanget i flere sager om lønsnyd og kort tid efter, at den italienske hovedentreprenør på metoren, CMT, ophævede kontrakten, blev den danske afdeling af Cintarex erklæret konkurs.

De 1,3 millioner kroner dækker en mindre del af de 11 millioner kroner, firmaet ifølge 3F snød de ansatte for. Resten af pengene vil 3F forsøge at hente hos Metroselskabet, der er offentlig bygherre.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


30. jun. 2014 - 14:04   30. jun. 2014 - 14:11

Løndumping

noc@arbejderen.dk
Metroselskabets ejere

Metroselskabet har det overordnede ansvar for driften af metroen samt for at anlægge den nye metrolinje, Cityringen.

Metroselskabet er et interessentskab og ejes af:

  • Københavns Kommune (50,0 procent).

  • Staten ved Transportministeriet (41,7 procent).

  • Frederiksberg Kommune (8,3 procent).