24 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nu skal der lærlinge på metrobyggeriet

Metroselskabet til byggefirmaer:

Nu skal der lærlinge på metrobyggeriet

Metroselskabet har indkaldt sine entreprenører til ekstraordinært møde. Baggrunden er at der kun går otte lærlinge på det enorme metrobyggeri. Den offentlige bygherre vil derfor "kraftigt understrege", at der skal skaffes flere lærlinge ind på byggeriet.

FOTO: Niels Sigaard
1 af 1

Den offentlige bygherre på det store metrobyggeri i København er ikke tilfredse med antallet af lærlinge på pladserne. Derfor indkalder Metroselskabet nu hovedentreprenøren og de største underentreprenører til et ekstraordinært møde for at finde en løsning. Mødet forventes at finde sted senere på ugen.

- De seneste tal viser desværre, at vi ikke er der, hvor vi gerne vil være. Det er utilfredsstillende, og derfor indkalder vi nu de største underentreprenører til et ekstraordinært møde. Det gør vi med en klar forventning om, at de er villige til at ansætte flere lærlinge i byggeriet af Cityringen, siger HR-chef i Metroselskabet Peder Mandrup Knudsen.

Vi har en klar forventning om, at de skaffer flere lærlinge

Peder Mandrup Knudsen

Metroselskabet har en målsætning om, at fem-syv procent af de timelønsansatte på projekt Cityringen skal være lærlinge. I øjeblikket er der ansat cirka 500 timelønnede. Dermed burde der gå imellem 25 og 35 lærlinge på pladserme, alligevel er det indtil videre kun lykkedes at få otte lærlinge ind.

Metroselskabet og byggeriets hovedentreprenører indgik i sommeren 2011 en partnerskabsaftale med arbejdsgiverorganisationen Dansk Byggeri, fagforbundet 3F og de forenede byggefagforeninger i BAT-kartellet om at skaffe flere lærlinge i byggeriet af Cityringen.

Trods partnerskabsaftale har det hidtil vist sig sværere end forventet at leve op til den erklærede målsætning, og det undrer Peder Mandrup Knudsen, at de store firmaer på byggeriet ikke er gået mere til bidet.

Det er stadig vigtigt for os at komme meget tættere på vores målsætning om fem-syv procent lærlinge. Derfor vil vi kraftigt understrege over for vores underentreprenører, at vi har en klar forventning om, at de skaffer flere lærlinge. Det er vores hovedentreprenør, CMT, også enig med os i, siger han.

Metroselskabet indkalder, ifølge Peder Mandrup Knudsen, til det ekstraordinære møde netop nu, fordi en nyligt udarbejdet statusrapport viser, at der ikke er skabt de ønskede resultater, og at byggeriet faktisk risikerer at miste flere lærlinge i de kommende måneder.

- Det har vist sig svært at sikre et tilfredsstillende antal lærlingepladser på så stort og komplekst et byggeri som Cityringen. Men det ændrer ikke på, at vi og CMT konstant arbejder hårdt og målrettet på at skaffe flere lærlingepladser, siger han.

I alt mangler omkring 3000 københavnske erhvervsskoleelever en praktikplads.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


12. aug. 2013 - 10:08   13. aug. 2013 - 11:58

Lærepladser

as@arbejderen.dk
Metroselskabets ejere

Metroselskabet har det overordnede ansvar for driften af metroen samt for at anlægge den nye metrolinje, Cityringen.

Metroselskabet er et interessentskab og ejes af:

  • Københavns Kommune (50,0 procent).

  • Staten ved Transportministeriet (41,7 procent).

  • Frederiksberg Kommune (8,3 procent).