I sidste uge blev der stiftet to nye faglige organisationer - SAS Pilot Union (SPU) og Cimber Pilot Union (CPU).
Det en fordel, at danske piloter fra forskellige flyselskaber står i samme organisation.
Anders Mark Jensen, FPU
Som navnene antyder, er de stiftet af piloter ansat ved henholdsvis SAS Danmark og ved SAS' datterselskab Cimber A/S.
Bestyrelsesformand for SPU Christian Vinther Fyrst kalder den faglige knopskydning et nødvendigt skridt.
– Vores dagligdag er præget af flere krav og et stadig større konkurrencepres. For at kunne modsvare presset, må vi ansatte i branchen stille os sammen i et stærkt fællesskab, siger Christian Vinther Fyrst.
Han understreger, at SPU ønsker at tæt samarbejde ikke alene til piloterne i SAS, men til piloter i alle andre flyselskaber og til andet flyvende personale.
De nye pilot-foreninger kommer under vingerne hos fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU), der sidste år spillede en afgørende rolle i kampen for at få lavprisselskabet Ryanair til at tegne overenskomst. For første gang i mange år viste en samlet dansk fagbevægelse tænder, og man så kabinepersonale og piloter stå skulder ved skulder ikke mindst med andre lufthavnsansatte faggrupper fra 3F, HK og Dansk Metal.
Nyt og spændende
FPU er i dag Danmarks største fagforening for piloter og andet flyvende personale. Fagforeningen har i forvejen stewarder, stewardesser og piloter fra flere flyselskaber blandt sine rundt regnet 1500 medlemmer - nu også nogle af de danske SAS-piloter.
Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, ser de nye pilotforeninger som begyndelsen på et nyt og spændende samarbejde.
– Historisk har SAS-piloterne stået uden et fagligt bagland i en hovedorganisation, men i dag har luftfartsbranchen nogle helt andre udfordringer end for 10-20 år siden. Derfor er der brug for et større og stærkere bagland til at støtte både politisk og juridisk, siger Anders Mark Jensen til Arbejderen.
Han ser det som en klar fordel, at piloterne i FPU indgår i et fagligt fællesskab med andet flyvende personale og nok så vigtigt - piloter fra forskellige flyselskaber.
– Vi vil gerne fremme en udvikling, hvor man ikke alene ser sig selv som SAS pilot, men som pilot - det vil sige en del af en branche. Faget er under voldsomt pres, og derfor er det en fordel, at danske piloter fra forskellige flyselskaber står i samme organisation, lyder det fra Anders Mark Jensen.
De piloter hos SAS i Danmark, der ikke er medlem af de nystiftede Pilot Unions, er medlem af Dansk Pilot Forening, DPF.
DPF, der har forhandlingsretten for medlemmernes overenskomster, har hidtil haft monopol på at organisere, og organiserer også stadig hovedparten af cirka 450 SAS-piloter i Danmark. Dertil kommer ansatte i Cimber A/S.
Et væsentligt argument fra "udbrydernes" side har imidlertid gået på, at DPF ikke er medlem af en faglig hovedorganisation, men det bliver de nye pilotforeninger, der indgår i LO-familien via medlemskabet af FPU.
Også i Sverige og Norge rører piloterne på sig. Konkret er alle de norske SAS-piloter blevet medlemmer af norsk LO, som FPU har et tæt samarbejde med.
Ærgrer sig
Næstformand i DPF Bent Kofoed-Dam ærgrer sig over piloternes exit, og at SAS-piloterne forlader sammenholdet med kollegaerne i Norge og Sverige.
Til net-mediet Check-in.dk udtaler han, at han har svært ved at se det fornuftige i at styrke ét fællesskab, når det sker ved at melde sig ud af et andet.
– Jeg synes, det er problematisk, at SAS Pilot Union i FPU taler om, hvor vigtigt det er med sammenhold blandt i dette tilfælde SAS-piloterne i Danmark - og så starter egen fagforening, udtaler Bent Kofoed-Dam.
Piloterne er imidlertid ikke alene om at vinke farvel til deres tidligere moderorganisation. For knap tre måneder siden brød en gruppe af danske kabineansatte ved SAS med Cabin Attendants Union (CAU) og stiftede Skandinavisk Kabineforening. Den forening ønsker også at blive medlem af Flyvebranchens Personale Union og LO..
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278