29 Apr 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Pres på byggeriets forhandlere

Øjnene rettet mod byggeoverenskomsten

Pres på byggeriets forhandlere

Fredag samler 3F's byggegruppe sit forhandlingsudvalg, og her kan det blive afgjort, om det giver mening at fortsætte forhandlingerne om et forlig på byggeområdet, eller forhandlingerne ryger i Forligsinstitutionen.

FOTO: Klaus-Henrik Andreasen
1 af 1

I disse dage venter alle spændt på forhandlingerne på byggeområdet, der som det sidste af de store overenskomstområder stadig mangler at falde på plads ved OK20.

3F's byggegruppe var med en nej-procent på 77 tæt på at sende Danmark ud i storkonflikt ved overenskomst-forhandlingerne i 2017.

Kan arbejdsgiverne i Dansk Byggeri og topforhandlerne i 3F's Byggegruppe blive enige om et forlig, eller bryder forhandlingerne sammen og ender i Forligsinstitutionen?

Det kan blive afgjort fredag, hvor byggegruppen har kaldt forhandlingsudvalget til informationsmøde i København.

Uanset hvad, så er der lagt pres på byggeriets forhandlere. Dels fra de cirka 57.000 medlemmer af forbundets byggegruppe, dels fra de store overenskomstområder – industrien og transporten – som har afsluttet deres forhandlinger og er blevet enige om forlig.

Timelønnen op med 30-40 kroner

Medlemmerne af 3F's byggegruppe var med en nej-procent på 77 tæt på at sende Danmark ud i storkonflikt ved overenskomstforhandlingerne i 2017. Trods det markante nej fik de trukket de nye overenskomster ned over hovedet på grund af reglerne om sammenkædning, der betyder, at afstemningsresultaterne fra de forskellige fagområder lægges sammen.

Bygningsarbejderne har derfor klare forventninger til, at de denne gang får et resultat, de kan stemme ja til. Et af de mest markante krav lyder på en forhøjelse af timelønnen med 20-30 kroner som et redskab mod social dumping. 

Traditionen tro kom industrien først i mål med et forlig den 9. februar, og den 21. februar kunne forhandlerne så præsentere en aftale på transportens fællesoverenskomst. Siden har flere andre områder indgået forlig, der med små undtagelser er en tro kopi af industriforliget.

Kan ikke bruge industriforliget

Men det forlig kan bygningsarbejderne ikke bruge, var den klare melding til byggegruppens forhandlingsudvalg, da det den 14. februar sidst var kaldt til møde i forbundshuset. Udvalget blev taget imod af en stor flok murere, stilladsarbejdere, tømrere og andre håndværkere, der ikke vil nøjes med en lønstigning på 7,5 kroner i timen over tre år, som CO-industri og Dansk Industri er blevet enige om.

>>LÆS OGSÅ: Bygningsfolk kræver mere end industriforlig

I både industriforliget og transportforliget har DI fået skrevet ind, at forligene bortfalder, hvis ikke der kommer et samlet mæglingsforslag, som kan sættes til afstemning blandt alle berørte arbejdere. Et samlet mæglingsforslag forudsætter et forlig i byggeriet.

Mulig konflikt

Derfor er der ekstra opmærksomhed på, hvordan byggeriets forhandlinger går, og om de når i mål inden den 1. marts, hvor de nuværende overenskomster officielt udløber. Sker det ikke kan den varslede konflikt fra parterne formelt gå i gang.

Dog har Foligsmand Jan Reckendorff torsdag den 27. februar besluttet at udskyde den varslede konflikt i første omgang i 14 dage. Er de sidste aftaler stadig ikke faldet på plads midt i marts, så kan Forligsmanden ydskyde konflikten yderligere 14 dage, hvis han vurderer, at det er muligt at afslutte forhandlingerne og opnå en samlet aftale.

>>LÆS OGSÅ: Forsker: Industriforlig er billigt for arbejdsgiverne

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


27. feb. 2020 - 20:08   28. feb. 2020 - 17:06

OK 2020

noc@arbejderen.dk
Transportforlig 2020

Overenskomstaftalen på transportområdet er indgået mellem Dansk Industri og 3F Transport. Aftalen omfatter blandt andet lastbilchauffører, lagerarbejdere, buschauffører og havnearbejdere. Der gælder for omkring 40.000 ansatte fordelt på cirka 900 virksomheder. Hovedpunkter i aftalen er:

  • Normaltimelønnen stiger med 9,55 kroner over de næste tre år. Det betyder, at den normale timeløn når op på 137 kroner den 1. marts 2022.
  • Den såkaldte fritvalgskonto, der kan bruges til frihed, pension eller løn, hæves trinvist fra fire til syv procent af lønnen i løbet af de næste tre år. Kontoen kan nu også bruges til at holde fri på barns anden sygedag, og når barn skal til lægen.
  • Genetillæg for blandt andet aften- og natarbejde stiger med 1,6 procent om året de næste tre år.
  • Lærlingelønnen stiger med 1,7 procent om året de næste tre år. Lærlinge får ret til pensionsindbetaling, fra de fylder 18 år mod 20 år i dag. Men bidraget er lavere for 18- og 19-årige.
  • Perioden med løn under sygdom øges fra otte uger til ti uger.
  • Forældreorloven tilføjes tre ugers øremærket forældreorlov til den anden forælder, så der i alt er 16 ugers forældreorlov.
  • Den del af lønstigningen, der kan bruges til lokalløn ude på arbejdspladserne, øges. 
  • Bedre vilkår for arbejdsmiljørepræsentanterne.
  • Der er enighed mellem parterne om, at buschauffører skal sikres ret til pauser og ordentlige pausefaciliteter. Den endelige aftale om det indgår i busoverenskomsten.
Industriforlig OK 2020

Her er nogle nedslag i den treårige aftale, som CO-industri og Dansk Industri blev enige om søndag den 9. februar:

  • Fritvalgskontoen stiger fra 4 til 7 procent og udvides også med øget frihed til børnefamilier, der nu både kan bruge kontoen til fravær, hvis et barn skal til lægen, og til at holde barns anden sygedag.

  • Forældreorloven tilføjes tre ugers øremærket forældreorlov til den anden forælder, så der i alt er 16 ugers forældreorlov.

  • Løn under sygdom forøges fra de nuværende 9 uger til 14 uger.

  • Arbejdsmiljørepræsentanterne får bedre vilkår, herunder forbedrede muligheder for uddannelse.

  • Lærlinge får pension fra den dag, de fylder 18, i stedet for den dag, de fylder 20 år.

  • Bedre muligheder for uddannelse – generelt og i eventuel opsigelsesperiode.

  • Mindstelønnen hæves med 7,50 kroner i timen.

  • Forøgelse af satser på lærlingeløn og overarbejdssatser med videre.

  • Grønt ansvar: Vedvarende, systematisk og stærkt samarbejde mellem ledelse og ansatte til fremme af den grønne omstilling.

Kilde: CO-industri