I disse dage venter alle spændt på forhandlingerne på byggeområdet, der som det sidste af de store overenskomstområder stadig mangler at falde på plads ved OK20.
3F's byggegruppe var med en nej-procent på 77 tæt på at sende Danmark ud i storkonflikt ved overenskomst-forhandlingerne i 2017.
Kan arbejdsgiverne i Dansk Byggeri og topforhandlerne i 3F's Byggegruppe blive enige om et forlig, eller bryder forhandlingerne sammen og ender i Forligsinstitutionen?
Det kan blive afgjort fredag, hvor byggegruppen har kaldt forhandlingsudvalget til informationsmøde i København.
Uanset hvad, så er der lagt pres på byggeriets forhandlere. Dels fra de cirka 57.000 medlemmer af forbundets byggegruppe, dels fra de store overenskomstområder – industrien og transporten – som har afsluttet deres forhandlinger og er blevet enige om forlig.
Timelønnen op med 30-40 kroner
Medlemmerne af 3F's byggegruppe var med en nej-procent på 77 tæt på at sende Danmark ud i storkonflikt ved overenskomstforhandlingerne i 2017. Trods det markante nej fik de trukket de nye overenskomster ned over hovedet på grund af reglerne om sammenkædning, der betyder, at afstemningsresultaterne fra de forskellige fagområder lægges sammen.
Bygningsarbejderne har derfor klare forventninger til, at de denne gang får et resultat, de kan stemme ja til. Et af de mest markante krav lyder på en forhøjelse af timelønnen med 20-30 kroner som et redskab mod social dumping.
Traditionen tro kom industrien først i mål med et forlig den 9. februar, og den 21. februar kunne forhandlerne så præsentere en aftale på transportens fællesoverenskomst. Siden har flere andre områder indgået forlig, der med små undtagelser er en tro kopi af industriforliget.
Kan ikke bruge industriforliget
Men det forlig kan bygningsarbejderne ikke bruge, var den klare melding til byggegruppens forhandlingsudvalg, da det den 14. februar sidst var kaldt til møde i forbundshuset. Udvalget blev taget imod af en stor flok murere, stilladsarbejdere, tømrere og andre håndværkere, der ikke vil nøjes med en lønstigning på 7,5 kroner i timen over tre år, som CO-industri og Dansk Industri er blevet enige om.
>>LÆS OGSÅ: Bygningsfolk kræver mere end industriforlig
I både industriforliget og transportforliget har DI fået skrevet ind, at forligene bortfalder, hvis ikke der kommer et samlet mæglingsforslag, som kan sættes til afstemning blandt alle berørte arbejdere. Et samlet mæglingsforslag forudsætter et forlig i byggeriet.
Mulig konflikt
Derfor er der ekstra opmærksomhed på, hvordan byggeriets forhandlinger går, og om de når i mål inden den 1. marts, hvor de nuværende overenskomster officielt udløber. Sker det ikke kan den varslede konflikt fra parterne formelt gå i gang.
Dog har Foligsmand Jan Reckendorff torsdag den 27. februar besluttet at udskyde den varslede konflikt i første omgang i 14 dage. Er de sidste aftaler stadig ikke faldet på plads midt i marts, så kan Forligsmanden ydskyde konflikten yderligere 14 dage, hvis han vurderer, at det er muligt at afslutte forhandlingerne og opnå en samlet aftale.
>>LÆS OGSÅ: Forsker: Industriforlig er billigt for arbejdsgiverne
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278