"Der er ikke knyttet en konkret besparelse til etableringen af det offentlig-private samarbejde om Lokalcenter Bøgeskovhus".
Sådan lyder svaret fra Dorthe Laustsen (SF), der er Sundheds- og omsorgsrådmand i Aarhus Kommune, i en mail til Arbejderen.
Rådmanden var med til at tage beslutningen om at afprøve samarbejdet mellem kommunen og en privat virksomhed i plejesektoren. En beslutning, som et samlet byråd, minus Enhedslisten, blev enige om i forbindelse med forliget om budget 2012.
Det er et demokratisk probem, når politikerne udliciterer. De områder, der er omfattet af kontrakter med private, kan ikke justeres.
Kirsten Normann Andersen, formand FOA Aarhus.
Byrådspolitikerne valgte siden Bøgeskovhus, der ligger i Viby og består af 68 plejeboliger. I området ligger også 54 ældreboliger, en café og en sundhedsklinik.
Men hvis ikke det er ønsket om at spare penge, der ligger bag, som det ellers altid plejer at være, når politikere udliciterer kommunale opgaver til private firmaer, så må beslutningen bunde i ideologi, mener Jan Sylvest Andersen.
Han stiller op som spidskandidat for Kommunistisk Fællesliste i Aarhus til kommunalvalget den 19. november.
- Så må det være fordi, man mener, at det private er bedre til at løse den slags opgaver end kommunen selv, eller at man mener, arbejdet skal ligge i privat regi, siger Jan Sylvest Andersen til Arbejderen.
Et demokratisk problem
Store dele af personalet ved Bøgeskovhus er medlemmer af FOA Aarhus.
Fagforeningen har fra start været modstander af projektet og afviser, at ældrepleje bliver bedre af at komme på private hænder. Desuden udgør det et demokratisk problem, når politikerne udliciterer, mener formand Kirsten Normann Andersen.
- Der sker jo det, at man indgår markedskontrakter på en række områder, som ikke kan berøres politisk. Byrådets muligheder for at lave omstillinger og justere for eksempel i forbindelse med budgetforhandlingerne bliver indskrænket, fordi de områder, der er OPP-kontrakter på, vil være udenfor, forklarer Kirsten Normann Andersen til Arbejderen.
Hun beklager den langstrakte proces og de mange skattekroner, som allerede nu er brugt på projektet, og som i stedet med fordel kunne have været anvendt til ældrepleje.
- Udlicitering er erfaringsmæssigt både dyrt og bureaukratisk. Man har allerede brugt mange ressourcer på at definere opgaven. Herudover er det bare rædsomt dyrt at udarbejde udbudsmaterialet, og efterfølgende vil man komme til at bruge en masse ressourcer på at gennemføre kontrol, siger Kirsten Normann Andersen.
Hovedformålet med at udlicitere Bøgeskovhus er ifølge Dorthe Laustsen at udvikle plejeområdet og at "bibringe MSO (Magistraten for Sundhed og Omsorg, red.) læring om andre og nye måder at drive plejeboliger på samt erfaring med offentlig-privat samarbejde i driften af velfærdsydelser".
Personalet undrer sig
At det formål skulle gøre det nødvendigt at udlicitere et helt lokalcenter, har det berørte personale ingen forståelse for.
Det fremgår tydeligt af det høringssvar, som medarbejderrepræsentanterne i HovedMedUdvalget i Magistratafdelingen for Sundhed afgav i maj måned sidste år.
Her starter personalet med at slå fast, at de principielt er uenige i beslutningen om at etablere et offentlig-privat samarbejde.
De undrer sig over, at byrådsflertallet har truffet en så "vidtrækkende beslutning" uden først at undersøge, om det overhovedet var hensigtsmæssigt, og om det var praktisk muligt.
Personalet mener også, det er problematisk, at de ikke selv får mulighed for at komme med et bud, og at Bøgeskovhus er valgt ud fra, at det skal være attraktivt for en privat leverandør.
Forud for etableringen af det offentlig-private samarbejde har politikerne været i tæt dialog med ansatte og brugere, fortæller Dorthe Laustsen.
"Formålet med dialogprocessen har været at sikre brugerinddragelse og sikre, at den kommende leverandørs tilbud og efterfølgende drift bunder i brugernes behov og tanker om, hvordan Bøgeskovhus skal drives i fremtiden", skriver rådmanden.
Drop planen
Det har været en fin proces, indrømmer Kirsten Normann Andersen.
- Sådan en proces kunne de ansatte på de øvrige lokalcentre sikkert også have haft gavn af. Det er altid godt at få tid til at stoppe op, og filosofere over, om det vi gør, er godt nok, eller om noget kunne være anderledes? De ansatte har altid mange gode ideer. De ved, hvor skoen trykker, og hvor man med fordel kan gøre noget anderledes, mener Kirsten Normann Andersen.
FOA-formanden ved det er i 11. time, men alligevel råder hun forvaltningen til at droppe udliciteringen.
- Vil forligspartierne så stå fast, skal de ikke bagefter komme og sige, at de ikke var advaret, lyder det fra Kirsten Normann Andersen.
De fire firmaer, som får lov at byde på arbejdet, er netop blevet udpeget. Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg oplyser, at der midt i oktober måned afholdes "dalogmøder" med virksomhederne, og en måned senere bliver det endelige udbudsmateriale offentliggjort.
Selve samarbejdet mellem Aarhus Kommune og den private virksomhed forventes at starte op midt i 2014.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278