Losning, læsning og surring af gods ombord på skibe i havn skal udføres af havnearbejdere. Det afgør en ny aftale mellem det internationale transportarbejderforbund ITF og arbejdsgivere internationalt, der får stor betydning for havnearbejderne i Danmark, Europa - og resten af verden, skriver Fagbladet 3F.
Søfolkene har støttet havnearbejdernes krav, og aftalen betyder, at havnearbejderne i Danmark og resten af verden får arbejdet tilbage.
Karsten Kristensen, 3F
Forhandlingssekretær i 3F Transport, Karsten Kristensen, som har været en del af ITF's forhandlingsgruppe, kalder aftalen "en kæmpesejr", som vil modvirke social dumping og misbrug af underbetalt billig arbejdskraft i havnene:
– Havnearbejderne har altid været den faglige muskel, der kunne sørge for, at skibene bliver overenskomstdækket. Men deres indflydelse er blevet mindre og mindre, i takt med at arbejdsopgaver er forsvundet.
– ITF har i flere år arbejdet på, at havnearbejderne får deres arbejdsopgaver tilbage. Søfolkene har støttet havnearbejdernes krav, og aftalen betyder, at havnearbejderne i Danmark og resten af verden får arbejdet tilbage, siger Karsten Kristensen til Fagbladet 3F.
Ud over havnearbejderaftalen blev der desuden aftalt lønforhøjelser for søfolk ombord på skibe dækket af ITF-overenskomst. Det har ikke stor betydning for danske søfolk under 3F’s overenskomster, men det har stor betydning for eksempelvis filippinske og russiske søfolk på skibe i international fart.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278