Efter en længere juridisk proces er seks Uber-chauffører i dag blevet dømt for piratkørsel. Dermed er det slået fast, at det er ulovligt at køre som chauffør for Uber i Danmark.
Jeg er ikke overrasket. I vores øjne har sagen hele tiden været klar.
Jan Villadsen, 3F
Sagen blev afgjort fredag eftermiddag ved Københavns Byret, hvor de seks Uber-chauffører blev idømt bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner for ulovlig taxikørsel.
Formand for LO Lizette Risgaard glæder sig over sagens udfald:
– Det er en god dag i dag. Nu har vi endelig fået slået fast med syv-tommers søm, at Ubers forretningsmodel fører til piratkørsel uden om dansk lovgivning. Vi forventer nu, at Uber stopper med at udbyde ulovlig piratkørsel i Danmark. Uber har intet med deleøkonomi eller grøn omstilling at gøre. Uber tilbyder en billigere form for taxikørsel. I ulovlig konkurrence med landets taxivognmænd og taxichauffører. Det holder ikke, siger LO-formanden.
Også gruppeformand for Transportgruppen i 3F, Jan Villadsen, er godt tilfreds med dommen.
- Jeg er ikke overrasket. I vores øjne har sagen hele tiden været klar. Det er Uber, der har overhørt alle advarsler og valgt at se stort på både dansk lovgivning, meldingerne fra myndighederne og landets transportminister siden deres opstart i Danmark i efteråret 2014, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F.
Længe undervejs
Dommen over Ubers chauffører har været længe undervejs. Allerede dagen efter, at Uber startede op i Danmark i 2014, blev den omstridte taxi-app meldt til politiet af Trafikstyrelsen.
Hos politiet har man indtil nu valgt at tildele Uber-chauffører bødestraf, når de blev taget – blandt andet for brud på taxiloven. Men disse bøder har været afhængige af, om der faldt en dom over Uber-chaufførerne i den principielle sag mod de seks chauffører. Og det er altså denne sag, som nu er blevet afgjort.
72 andre steder i verden er Uber i konflikt med loven, og i alt er den kontroversielle virksomhed ramt af kørselsforbud i 41 forskellige lande. Alene i Norden er Uber blevet forbudt i lande som Finland, Sverige og Norge. Det er sket efter domme over chauffører i sager, som minder meget om den danske.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278