Det er ulovligt at være chauffør for Uber. Det har landsretten fredag formiddag slået fast, da den idømte en 38-årig Uber-chauffør 6.000 kroner i bøde for ulovlig taxakørsel. Dermed stadfæster landsretten den ankede dom fra byretten, hvor i alt seks chauffører blev dømt for piratkørsel.
Uber kan nu vente en retssag om medvirken til overtrædelse af taxilovgivningen.
Jan Villadsen, 3F
Landsrettens afgørelse kan ikke ankes, og dommen har dermed vidtrækkende konsekvenser for Ubers fremtid i Danmark. Ikke mindst firmaets omkring 1.800 chaufører er blevet sat i en vanskelig situation. De risikerer nu alle at blive idømt bøder for det arbejde, de har udført for Uber.
For den USA-baserede virksomhed betyder dommen, at al kørsel i Danmark må stoppes eller at selve konceptet for den kontroversielle taxatjeneste må nytænkes, så den opfylder de lovkrav, som skal sikre sikkerhed, ordenlige arbejdsforhold og fair konkurrence.
Forbund: "Vigtig dom"
I fagforbundet 3F, som organiserer landets taxa-chauffører, glæder man sig over fredagens domsafsigelse:
– Sagen i dag er ikke bare vigtig for taxibranchen og chaufførerne. Uber kan nu vente en retssag om medvirken til overtrædelse af taxilovgivningen. Medvirkeransvar er en alvorlig sag, hvor det er straffeloven, der er taget i brug. Det er Uber, der er den egentlige ansvarlige i sagerne, siger formand for forbundets transportgruppe Jan Villadsen.
Han understreger, at 3F derfor er glade for, at justitsminister Søren Pind i marts i år bebudede en sag om medvirkeransvar mod selve Uber, når sagerne om Uber-chaufførerne var afsluttet.
Upopulært firma
Allerede i november 2014 blev Uber politianmeldt af Trafikstyrelsen. Alligevel er der endnu ikke rejst tiltale mod virksomheden, der indtil videre blot er sigtet for at medvirke til, at deres chauffører kører ulovligt.
Tidligere har et flertal bestående af Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne bebudet i Berlingske Business, at partierne vil tvinge regeringen til at skærpe indsatsen over for Uber-chauffører i tilfælde af, at fredagens dom skulle gå firmaets chauffør imod.
Lige siden Uber kom til Danmark i 2014, har kritikken haglet ned over virksomheden. Det har især vakt harme, at Ubers chaufører har kørt taxakørsel uden de nødvendige tilladelser og uden, at leve op til de krav om forsikring, sikkerhed og uddannelse, som alle andre taxa-chauffører skal leve op til. Også usikkerheden om, hvorvidt chaufførerne har betalt skat af deres indtægter, har været årsag til megen kritik.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278