Hvis der er noget, som har været i stigning under coronakrisen, så er det antallet af Wolt-bude i bybilledet. Overalt møder man de blå cykelbude med deres store termokasser på ryggen.
Wolt-budene tramper hårdt i pedalerne og har travlt. De lønnes efter, hvor meget mad de bringer ud. Og Wolts særlige koncept består i, at budene ikke er ansatte men selvstændige og bliver kaldt "kurerpartnere".
Forsikringen dækker kun i tilfælde af død eller ved meget voldsom tilskadekomst, såsom permanente lammelser eller amputationer.
Morten Nørrelykke, forsikringsmægler
Som selvstændig er budene hverken sikret pension, feriepenge eller løn under sygdom. Og de er heller ikke omfattet af den arbejdsskadeforsikring, som det er lovpligtig for arbejdsgivere i Danmark at tegne for sine ansatte.
Det sidste har Wolt dog besluttet at gøre noget ved. "Som en dansk virksomhed med finsk hovedkontor udspringer vores værdier af den nordiske måde at leve på. Derfor har vi også i sinde at tage ansvar for vores kurérpartnere", skriver Wolt i en såkaldt blog fra november sidste år.
Samtidig annoncerede Wolt, at "vi starter med forsikring til alle kurérpartnere i løbet af første kvartal i 2020. Det betyder, kort sagt, at Wolt betaler ulykkes- og ansvarsforsikring for alle kurérpartnere".
>> LÆS OGSÅ: Wolt og de flammegrillede fristelser
Aparte forsikring
Nu har den juridiske afdeling i fagforbundet 3F set nærmere på den forsikring, som Wolt har tegnet for sine bude. Konklusionen er, at forsikringen har meget ringe dækning.
Ifølge advokat Bjørn Elling er der tale om en forsikring på "så aparte og ufordelagtige vilkår, at det ikke er teknisk muligt som privatperson at købe en ulykkesforsikring hos et dansk forsikringsselskab, der kommer i nærheden af at have samme ringe dækning, skriver Fagbladet 3F.
Forsikringsmægler Morten Nørrelykke fra rådgivningsfirmaet Bækmark & Kvist vurderer overfor Fagbladet, at der snarere er tale om en katastrofeforsikring end en ulykkesforsikring:
– Den dækker kun i tilfælde af død eller ved meget voldsom tilskadekomst, såsom permanente lammelser eller amputationer, siger han.
I 3F's juridiske afdeling er vurderingen, at Wolts forsikring, som er tegnet hos Lloyd Insurance Company i Belgien, kun vil udløse erstatning i 1,5 procent af de tilfælde, som ville udløse erstatning gennem den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, som danske arbejdsgivere skal tegne.
Hos Wolt vil man ikke kommentere på forsikringens dækningsgrad.
– Vi har indført en gratis ulykkes- og ansvarsforsikring til vores kurerpartnere, og som en platformsvirksomhed er vi fokuserede på, at vores kurerpartnere ønsker at bruge os og er tilfredse med deres forhold, skriver direktør Søren Meier Svendsen i en mail til Fagbladet 3F.
3F kræver ordnede forhold
Fagforbundet 3F har længe haft kig på de blå bude. Her mener man, at det er et stort problem, at Wolt ikke vil påtage sig et arbejdsgiveransvar. Herved kommer arbejdet i praksis til at fungere som social dumping.
I 3F København arbejder faglig sekretær Caja Bruhn med at organisere cykelbude, og fagforeningen har for år tilbage tegnet overenskomst med de grønne cykelbude, nu Bring Ekspres, og andre firmaer. Hun så gerne, at Wolts cykelbude kom til at arbejde på tilsvarende vis.
– Vores absolutte hovedkrav er, at der skal være ordnede forhold på alle arbejdspladser med atypiske eller særlige arbejdsforhold, sagde Caja Bruhn til Arbejderen i marts måned.
3F København har valgt at åbne dørene for Wolt-budene, som har dannet en gruppe, Wolt Workers Group.
– Det er med vilje, at de kalder sig "workers", fordi de betragter sig som arbejdere. Budene holder møde hos 3F København hver anden torsdag. Det organiserer budene selv, og det, tror vi, er den rigtige måde. Fra bud til bud, fortæller Caja Bruhn, som har været kontaktperson til Wolt-budene.
3F har for nylig sendt virksomheden et forslag til, hvordan en overenskomst kan stykkes sammen. Direktør Søren Meier Svendsen afviser nu at svare på yderligere spørgsmål fra Fagbladet 3F om deres forsikring, da Wolt er i dialog med 3F om en eventuel fremtidig overenskomst.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278