21 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Statsstøtte til beskæftigelsesindsats får udløbsdato

Kommuner:

Statsstøtte til beskæftigelsesindsats får udløbsdato

Regeringen lægger op til, at statens refusion af kommunernes udgifter til den enkelte dagpenge- og kontanthjælpsmodtager skal aftrappes over en årrække.

Reglerne for statslig refusion af kommunernes udgifter til beskæftigelsesindsatsen er i dag en ren jungle. Men regeringens planlagte refusionsreform kan omvendt blive en pengemæssig ørken for kommuner med mange langtidsarbejdsløse.
FOTO: Mette Kramer Kristensen
1 af 1

Hvordan vil det se ud for de 650 fyrede fra Vestas i Skive kommune, hvis enhver statslig refusion til kommunens beskæftigelsesindsats bliver nedtrappet og er væk om tre år? Især når man tænker på, at der før fyringerne i sidste måned i forvejen var over 1000 arbejdsløse i kommunen?

Det spørgsmål bliver muligvis snart besvaret. Regeringen planlægger nemlig en omfattende reform, der rydder op i den nuværende jungle af refusionsregler for kommunernes beskæftigelsesindsats. Fremover skal der kun være én refusionssats, som gradvis bliver sat ned - og måske ender på et rundt nul allerede efter tre år.

Refusionsjunglen har siden VK-regeringen gav den kraftig vokseværk i 2010 redet kommunerne - og mange dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere - som en mare. De indviklede regler møder også stærk kritik i fagbevægelsen. Arbejderen har over de seneste dage forsøgt at få LO's kommentar til reform-planerne, men har ikke fået nogen tilbagemelding, før deadline for denne artikel.

Oprydning i junglen

I regeringens aftale med Kommunernes Landsforening om kommunernes økonomi i 2013 står der, at junglen skal erstattes af en model, hvor "refusionssatsen – uafhængigt af ydelse – gradvist aftrappes med den enkelte borgers varighed på offentlig forsørgelse."

Aftalen henviser til en model, som Arbejdsmarkedskommissionen i 2009 præsenterede i sin endelige rapport, blandt andet sammen med et forslag om gradvis aftrapning af dagpengesatsen alt efter, hvor længe man har været arbejdsløs.

Hvis modellen bliver fulgt i det udspil, som regeringen og KL i øjeblikket sidder og arbejder på, vil den statslige refusion til en kommunes beskæftigelsesindsats over for en dagpengemodtager eller en arbejdsmarkedsparat kontanthjælpsmodtager følge følgende mønster:

  • Den første måned af arbejdsløshedsperioden: 100 procents refusion
  • Fra anden til tolvte måned: 65 procents refusion
  • I 2. til 3. år: 35 procents refusion
  • Efter 3 år: Ingen refusion fra staten - kommunen skal klare alle udgifter selv.

Ifølge kommuneaftalen er det i det hele taget hensigten "at kommunernes udgifter til forsørgelse ikke længere skal afhænge af, hvilken ydelse der udbetales, men i højere grad af, hvor længe en borger har modtaget offentlig forsørgelse."

En ny refusionsperiode kan først begynde, når den pågældende borger har haft ét års ustøttet arbejde inden for en tre-årig periode.

Vismænd: god idé 

Det er dog ikke sikkert, at det lovforslag til refusionsreform, regeringen vil fremlægge til februar, i ét og alt følger Arbejdsmarkedskommissionens model. Derimod er det sikkert, at Det Økonomiske Råds formandskab, de såkaldte vismænd, bakker op om en sådan reform. I den vismandsrapport, de offentliggør i dag, står der direkte, at "formanskabet finder, at den annoncerede omlægning er fornuftig". 

Bag hele ideen ligger, at kommunerne måske kun har begrænset mulighed for at forhindre, at en borger bliver arbejdsløs, men at kommunen kan være med til at bestemme, hvor lang tid borgeren står uden for arbejdsmarkedet.

Ansvaret - også det økonomiske ansvar - for, at en person går arbejdsløs i mere end en måned, bliver hermed lagt over til den enkelte kommune. Og det uanset om kommunen er Skive eller for eksempel Vallensbæk, der i øjeblikket har en noget lettere opgave med at finde job til sine 279 arbejdsløse et sted i hovedstadsområdet.

I øjeblikket er der hele 17 forskellige satser for, hvor meget staten refunderer af kommunernes udgifter til beskæftigelsesindsatsen. Fra 2010 har der også været straf til kommuner, som er blevet frataget refusion, hvis de ikke rettidigt har fået afholdt samtaler med den arbejdsløse, eller ikke har overholdt fristerne for straksaktivering.

Denne strafrefusion har den nuværende regering dog i samarbejde med Enhedslisten suspenderet frem til sommeren 2014.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. nov. 2012 - 10:45   01. nov. 2012 - 10:45

Refusion

he@arbejderen.dk
Refusionsjunglen i dag

Ydelsestype                                          2010       2011
Dagpengemodtagere
- De første 18 uger *)                           100         100
- Over 18 uger *),
aktivering,
virksomhedsrettet
og ordinær beskæftigelse                  75          50
- Over 18 uger *),
aktivering øvrige redskaber              75          30
Over 18 uger *), ikke aktivering      50          30
- Voksenlærling                                        100       100
Kontanthjælpsmodtagere
- Virksomhedsrettet aktivering
og ordinær uddannelse                         65          50
- Aktivering, øvrige redskaber         65          30
- Ikke aktivering                                              35         30
- Ikke rettidig aktivering **)                    0           0
- Ikke rettidig samtale **)                         0           0
Sygedagpengemodtagere
- Uge 0-4                                                         100       100
- Uge 5-8                                                             50          50
- Uge 9-52,
virksomhedsrettet aktivering
og ordinær uddannelse                          65        50
- Uge 9-52, aktivering,
øvrige redskaber                                          65        30
- Uge 9-52, passive perioder              35        30
- Over 52 uger                                                     0          0
Førtidspension ***)                                     35        35

*) Aftrappes til 12 uger i 2011, otte uger i 2012 og fire uger i 2013 og frem
**) Strafrefusionen er suspenderet i to år i forbindelse med kommuneaftale 2013
***) Ifølge lovforslaget om fleksjob- og førtidspensionsreform skal personer under 40 år fra og med 1. januar 2013 som udgangspunkt ikke tildeles førtidspension, men ind i et eller flere “ressourceforløb” hvor virksomhedsrettet aktivering eller ordinær uddannelse giver kommunen 50 procents refusion af ressourceforløbsydelsen, mens perioder uden aktivering kun giver 30 procents refusion.