Regeringen og Enhedslisten har lavet en aftale om at styrke indsatsen mod social dumping.
De næste fire år bliver der afsat 100 millioner kroner på initiativer, der skal gøre det sværere at snyde sig udenom regler på det danske arbejdsmarked.
Aftalen betyder blandt andet, at Arbejdstilsynet får mulighed for at uddele bøder til udenlandske firmaer, der ikke er registreret, som de skal være.
- Tusindvis af danske håndværkere og bygningsarbejdere går arbejdsløse, mens udenlandske firmaer opererer illegalt og slipper for skat og moms. Det skal stoppes. Derfor er det godt, at Arbejdstilsynet nu kan give dem en bøde på stedet, når de bliver grebet på fersk gerning, siger Finn Sørensen, som er Enhedslistens ordfører om social dumping.
Glæde i byggefagforeninger
Byggefagforeningerne har i årevis kæmpet indædt mod brugen af udenlandske underentreprenører, som har været med til at presse lønnen og sikkerheden i branchen.
Poul Erik Skov Christensen, Forbundsformand for Danmarks største fagforening 3F, der organiserer på byggeområdet, er da også glad for aftalen, der giver ikke bare Arbejdstilsynet, men også myndighederne SKAT og politiet flere strenge at spille på.
- Vi tror, aftalen i al almindelighed vil betyde, at det bliver mindre interessant for folk at opholde sig illegalt i det her land. Og nogle af dem, der opholder sig illegalt og udfører arbejde til dumpingpriser, håber vi, vi vil få ryddet op i, så vi kan få bragt nogle af vores dygtige medlemmer i beskæftigelse igen, siger Poul Erik Skov Christensen til Newspaq.
Formand for Anlægs- og Bygningsgruppen i 3F Aarhus Rymarken, Ole Christiansen, synes det er godt med flere penge til at forhindre snyd og fup i byggebranchen. Også han håber, det kan skaffe flere af de arbejdsløse medlemmer et job.
Men helt tilfreds er han alligevel ikke.
- Jeg synes jo aldrig, området kan få for stor opmærksomhed, siger Ole Christiansen i en hurtig kommentar til Arbejderen.
Problemer med Pihl
I netop Aarhus har fagbevægelsen forsøgt at få den danske storentreprenør Pihl & Søn til at ansætte danske sjak.
Pihl har hovedentreprisen på flere af de store byggeprojekter, der skyder op på havnefronten. Det har byggegiganten afvist og i stedet valgt den faste og berygtede samarbejdspartner, det polske firma Budomex, som underentreprenør. Med den konsekvens, at langt over 100 polske bygningsarbejdere drøner op ned af stiger og stilladser på byggepladserne, mens mindst 400 af de cirka 7000 aarhusianske bygningsarbejdere ikke har et job.
Byggefagenes Samvirke i København kalder aftalen mellem regeringen og Enhedslisten for et “stort skridt” i den rigtige retning, men peger samtidig på problemet med danske bygherrer og danske arbejdsgivere, der i stor stil anvender udenlandske underentreprenører, som ikke er omfattet af dansk overenskomst.
- Det er simpelthen ikke acceptabelt, og alle fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer i Danmark må aktivt stå sammen for at stoppe denne trafik. Det afgørende for, om indsatsen bliver effektiv, er, at danske bygherrer, danske virksomheder og danske fagforeninger aktivt bidrager til at beskytte den danske model, lyder det fra Bo Rosschou, der er formand for Byggefagenes organisationsudvalg.
Transporten
Aftalen sikrer også, at der bliver sat yderligere penge af til kontrol med den kørsel, som udenlandske chauffører foretager på de danske veje. Både danske og udenlandske vognmænd misbruger reglerne og billige chauffører bag rattet har kostet tusindvis af danske chaufførjob.
- Jeg synes, det er fint med mere kontrol. Det er der brug for. Jeg synes bare ikke, den øgede indsats på transportområdet er nok, siger Jørgen Christensen, brancheleder i transportgruppen i 3F Aabenrå, til Arbejderen.
Han forklarer, at der er store problemer med de lastbiler, der tager en tur over grænsen med en palle øl til Otto Duborg (tysk grænsebutik, red.) blot for at køre tilbage til Danmark, hvor de fortsætter med at køre til dumping-lønninger.
– Vi kan se, at det er de samme biler, der kører igen og igen. En bil, der bare skal vende over grænsen er planlagt spekulation med billige chauffører, hvis du spørger mig, siger den sønderjyske brancheleder.
Han håber, politikerne snart vil være lydhøre overfor ideen om et egentligt transportpoliti, som de har i Tyskland. Et politi, der har indgående kendskab til branche og som udelukkende beskæftiger sig med de problemer, der måtte være der.
Offentlige udbud
Endelig betyder aftalen, at der bliver stillet flere krav til de offentlige udbud, så danske arbejdsvilkår i højere grad bliver efterlevet. Samtidig sikrer man, at danske virksomheder har mulighed for at konkurrere på lige vilkår, bemærker Enhedslisten ordfører.
- Det offentlige bør gå i spidsen, når det drejer sig om at bruge firmaer, der har orden i tingene. Derfor styrker vi kravet om, at firmaer, der vil udføre opgaver for det offentlige, skal arbejde på overenskomstmæssige vilkår, forklarer Finn Sørensen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278