22 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Der kommer lærlinge på Femern bro

Statsejet firma lover:

Der kommer lærlinge på Femern bro

Det statsejede Femern A/S er i gang med at finde nye måder at kræve lærlinge på offentligt byggeri. Skandalerne på Metrobyggeriet og Nordhavnsprojektet i København skal ikke gentage sig på det tysk-danske fællesprojekt.

FOTO: Femern A/S
1 af 1

Selvom der har været krav om lærlinge på både Metrobyggeriet og hovedstadens historisk største byggeri på Nordhavnen i København, er det gået trægt med uddannelsesaftalerne. Det skyldes blandt andet, at det er svært at tvinge underentreprenører til at overholde aftaler indgået af en hovedentreprenør.

Den statsejede virksomhed, som skal stå for opførelsen af den 19 kilometer lange bro- og tunnelforbindelse mellem Danmark og Tyskland, den såkaldte Femern Bælt forbindelse, arbejder i øjeblikket på at finde en måde, der sikrer, at kravet om lærlinge vil blive overholdt.

En central kilde fortæller overfor Arbejderen, at man ikke ønsker at gentage fejlene fra tidligere offentlige byggeopgaver og risikere, at underentreprenørerne "bare snor sig udenom ansvaret".

Ifølge LO-konsulent og advokat, Jørgen Rønnow Bruun, skyldes de tidligere problemer først og fremmest, at den eneste måde, staten kan straffe entreprenøren, hvis kontrakten ikke bliver overholdt, er ved at opsige kontrakten. En umulighed, ifølge Jørgen Rønnow Bruun. Det vil nemlig have alt for store konsekvenser at skulle finde en ny hovedentreprenør, når byggeriet er i fuld gang.

LO har derfor foreslået, at der bliver indført en bødestraf, som kan bruges, når de sociale klausuler ikke bliver overholdt.

- Det kan eksempelvis være 500.000 kroner, og så kan bødens størrelse vokse hver gang, kontrakten misligholdes. Det ville være til at arbejde med, siger Jørgen Rønnow Bruun.

Det vides endnu ikke om bøder bliver en del af Femern A/S udbudskontrakter.

Femern A/S vil nemlig ikke oplyse, hvad det er for nye juridiske metoder, der skal sikre, at både hovedentreprenøren og underentreprenørerne tager deres del af uddannelsesansvaret og ansætter lærlinge.

Det eneste Femern A/S officielt ønsker at oplyse er, at udbudskravene er ved at blive formuleret. De vil først ligge klar til næste sommer, hvor en række udvalgte firmaer skal byde på den store anlægsopgave til 40 milliarder kroner.

- Femern A/S ønsker at være en socialt ansvarlig virksomhed. Det forventes også af os. Alt arbejde på byggepladserne skal ske i fuld overensstemmelse med de regler og den lovgivning, der gælder dér, hvor arbejdet udføres. Der skal ikke være tvivl om, at vi overholder alle konventioner. De tyske regler skal følges i Tyskland og danske regler i Danmark. Det handler om arbejdsforholdene på byggepladserne, arbejdsmiljøet, sikkerhed og sundhed. Vi vil også stille krav om, at entreprenørerne skal have lærlinge, siger administrerende direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær til Arbejderen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. nov. 2012 - 09:47   28. nov. 2012 - 10:00

uddannelse

as@arbejderen.dk
Femern Bælt
  • Tunnelbyggeriet over Femern Bælt bliver et af Europas største anlægsarbejder nogensinde.

  • Forbindelsen mellem Rødby og Puttgarden vil blive en 18 kilometer lang sænketunnel med vej og jernbane.  
  • Forbindelsen over Femern Bælt skal anlægges i fællesskab mellem den danske og den tyske stat.

  • I Danmark er det den statsejede virksomhed Femern A/S der står som bygherre.

  • Ifølge EU-lovgivning skal det statslige anlægsprojekt sendes i internationalt udbud.

  • Prisen forventes at være på 52,6 milliarder kroner for tunnelen og 9,5 milliarder kroner for vej og jernbane i Danmark. Danmark garanterer for lån, men projektet er brugerfinansieret. Der regnes i 2015-kroner.

  • Femern-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029.

Kilde: Femern A/S

Andet offentligt byggeri

Flere store offentlige byggeopgaver er de seneste år blevet fulgt op med krav om lærlinge på byggepladserne. Det har dog langt fra altid skabt flere praktikpladser til de 21.000 erhvervsskoleelever som mangler en praktikplads.

Det offentligt ejede Metroselskabet har sammen med hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team og 3F indgået en partnerskabsaftale med den målsætning, at 5-7 procent af de timelønsansatte skal være lærlinge.

Indtil nu har der dog kun været tilknyttet to lærlinge på det 21 milliarder kroner dyre byggeprojekt.

Også ved det enorme Nordhavnsbyggeri i København havde hovedentreprenøren Pihl & Søn skrevet under på et krav om 27 årsværk lærlinge på projektet. Alligevel har kun ganske få lærlinge været tilknyttet projektet indtil nu.