27 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Ultimatum til SAS-ansatte

Regeringen vil presse lønnen

Ultimatum til SAS-ansatte

De 15.000 ansatte i flyselskabet SAS får en uge til at sige ja til en spareplan, der koster både lønnedgang og 6000 job. Alternativet er konkurs, siger ledelsen i SAS - og finansminister Bjarne Corydon.

SAS giver overskud, men har en stor gæld på grund af tidligere års fejlslagne investeringer. Det vil ejerne - den danske, norske og svenske stat - samt kreditorerne have de ansatte til at betale for.
FOTO: SAS
1 af 1

Hvis ikke SAS’ ansatte straks accepterer nye overenskomster med en lønnedgang på op til 17 procent, vil selskabet gå konkurs.

Sådan lød den dramatiske udmelding i mandags fra flyselskabets ledelse.

Lønnedgangen indgår i en ny spareplan - "4 Excellence Next Generation". Planen indeholder blandt andet nedskæringer på 2,6 milliarder kroner og frasalg for et lignende beløb. Som en del af planen skal der yderligere nedlægges 6000 ud af 15.000 SAS-job.

SAS’ hovedaktionærer er den danske, svenske og norske stat, og ledelsens ultimatum blev straks fulgt op af de tre landes regeringer.

Herhjemme meldte finansminister Bjarne Corydon (S) ud, at de ansatte bare har at rette ind efter den nye spareplan.

- Gennemførelsen af 4 Excellence Next Generation er en helt nødvendig forudsætning for, at SAS har en fremtid. Derfor er der simpelthen ikke et alternativ til, at de nye overenskomster hurtigt falder på plads, siger Bjarne Corydon

Når spareplanen har fået det velklingende navn, er det fordi, den er en udvidelse af den kun ét år gamle spareplan "4 Excellence", der også indeholdt lønreduktioner. Nu blot med tilføjelsen “Next Generation.”

Statsgaranti

De tre landes regeringer har stillet statsgaranti for en forlænget kredit til det gældsramte flyselskab på 4,1 milliarder kroner. Lønnedgangen, fyringerne med mere er nogle af  betingelserne for kreditforlængelsen - og for statsgarantien, som har sikret, at pengeinstitutterne er gået med til at forlænge kreditten.

At spareplanen kræver, at allerede indgåede overenskomster bliver sagt op, og der bliver indgået nye, ringere overenskomster inden ugens udgang, er Bjarne Corydon godt klar over.

- Selv om det naturligvis er store krav, der stilles til medarbejderne, så håber jeg, at de har en forståelse for og erkendelse af, at planen er den eneste mulighed for også fremover at have et stærkt skandinavisk luftfartsselskab som SAS, udtaler den socialdemokratiske finansminister.

Overenskomsten udløber i 2014

Det danske kabinepersonale hos SAS, der er organiseret i CAU, Cabin Attendants Union, slår fast, at man har en overenskomst, der løber frem til 28. februar 2014.

- Men vi er som altid villige til at indgå i en konstruktiv dialog med ledelsen om de problemer, som selskabet mener ligger til grund for situationen, skriver kabinepersonalets fagforening i en pressemeddelelse.

Men vi konstaterer også, at ledelserne i SAS har svigtet, og at vore medlemmer nu skal betale for deres fejldispositioner.

CAU understreger dog, at det er et umenneskeligt pres, der bliver lagt på medlemmerne, og at kravet om en ny overenskomst med lønnedgang på op til 17 procent kommer kun fire måneder efter, at de indgik en overenskomst med ledelsen, som også indeholdt massive forringelser.
Alligevel er CAU rede til at lytte til ledelsen i den aktuelle sag.

- Men vi konstaterer også, at ledelserne i SAS har svigtet, og at vore medlemmer nu skal betale for deres fejldispositioner, skriver CAU, der repræsenterer omkring 1400 kabineansatte i SAS i Danmark.

Fejldisponeringer

Fra de øvrige fagrupper i SAS lyder der lignende signaler.

De skal ses i sammenhæng med, at SAS’ ledelse igennem de sidste ti år har lanceret den ene spare- og rationaliseringsplan efter den anden, siden flybranchen led et alvorligt tilbageslag ved terroraktionen i New York den 11. september 2001.

Siden da er antallet af SAS-ansatte mere end halveret, og den varslede nedlæggelse af 6000 job vil bringe antallet ned på lidt over 9000.

Det seneste kvartalsregnskab, som blev offentliggjort sammen med spareplanen, viser ellers fremgang for SAS, med en stigning i passagertallet på 4,5 procent - og en stigning på 9,4 procent på billetsalget. Omkostningerne faldt med 6,1 procent, og flyselskabet havde i tredje kvartal en nettoprofit på 434 millioner svenske kroner.

Men ledelsens fejlslagne investeringer over de senere år har givet SAS en gæld på flere milliarder kroner, og kreditorerne har sat SAS stolen for døren.

Nu afhænger spareplanen af, om de forskellige fagrupper i SAS under truslen om konkurs vil acceptere endnu en omgang forringelser af løn og arbejdsforhold.

Fra den norske SAS personalklubb, der organiserer trafikfunktionærerne blandt jordpersonalet, er der en klar afvisning af kravet om lønnedgang. Klubbens formand, Asbjørn Wikestad, understreger, at SAS ikke kan reducere lønnen, uden at de ansatte er enige, men tilføjer, at klubben godt vil være med til at diskutere effektiviseringer og rationaliseringer.

Wikestad forklarer, at bortset fra tre år har de norske kabinebesætninger ikke haft lønstigninger i de sidste ti år, mens ledelsen i SAS hidtil ikke har haft samme løntilbageholdenhed.

SAS-koncernchef Rickard Gustafson lover dog, at ledelsesgruppen også vil gå ned i løn, og at han selv vil gå foran med en lønreduktion på 20 procent.
Det vil bringe hans årsløn ned på godt og vel ni millioner danske kroner.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. nov. 2012 - 10:12   14. nov. 2012 - 13:54

SAS spareplan

he@arbejderen.dk
Det betaler de for

De ansatte i SAS skal betale for ledelsens lange række af fejlslagne investeringer over de senere år.

Alene investeringerne i et enkelt flyselskab, Spanair, kostede over fire år SAS et samlet tab på mindst 6,3 milliarder kroner.

SAS solgte i 2009 selskabet til et catalansk konsortium - for én euro.

En investering i British Midland nåede at koste SAS et tab på 2,5 milliarder kroner over årene 2000-2007  inden SAS i oktober 2009 solgte sin ejerandel på 20 procent til Lufhansa.

Derudover har investeringer i selskaber som Skyways og Estonian Air kostet flyselskabet tab på millioner af kroner, hvad der bringer tabssummen på fejlslagne investeringer op over ni milliarder kroner

SAS i tal

* Antal ansatte:

2004: 32.481

2011: 15.142

* Destinationer:

2004: 146 destinationer

2011: 128 destinationer.

* Daglige afgange:

2004: 1450

2011: 1085

* Passagerer:

2004: 33.312

2012: 27.206

*Antal fly:

2004: 297 fly

2011: 215 fly

Kilde: SAS

SAS' nye spareplan

Spareplanen - 4 Excellence Next Generation - vil nedlægge 6000 af SAS’ nuværende godt 15.000 arbejdspladser, og skal hente 2,6 milliarder kroner til at indfri flykoncernens gældsforpligtelser.

SAS’ ejere - den danske, svenske og norske stat - har af EU fået lov til at stille en statsgaranti på tilsammen 4,1 milliarder kroner.

Statsgarantien og spareplanen er en betinglelser for, at SAS kan få forlænget forfaldne lån og kreditter til marts 2015.

Spareplanens hovedelementer er:

* Ground handling-virksomheden i Skandinavien sælges fra.

* Frasalg af en række andre aktivitetet, deriblandt det norske datterselskab Widerøe.

* SAS flytter administrationen til Sverige - det sparer 800 administrative stillinger.

* Nye overenskomster og lokalaftaler, for de godt 15.000 ansatte i SAS, med færre løntrin og generelt lavere løn - op til 17 procent. En leder for kabinepersonalet skal for eksempel gå fra 33.000 til 27.000 kroner i månedsløn.

* Tjenestemandslignende pensionsordninger bliver ændret, så de afhænger af de individuelle indbetalinger.

Ti års sparerunder

2002: ”Turnaround 2005”. Besparelser for 14 milliarder svenske kroner, blandt andet ved at nedlægge 6000 job. Spareplanen bliver i løbet af 2006 og 2007 forøget med to milliarder svenske kroner.

2007: “Strategi 2011”. Yderligere besparelser på 2,8 milliarder svenske kroner, blandt andet ved frasalg af en række datterselskaber som Spanair - der dog kun indbringer én euro.

2008: “Core SAS". Besparelser for fire milliarder svenske kroner samt fyringer af 3000 ansatte. Spareprogrammet bliver ydbygget med yderligere tre milliarder svenske kroner og 1500 yderligere fyringer. Ledelsen kræver at kabinepersonale og piloter skal gå 10-20 procent ned i løn.

2011: “4 excellence”. Effektiviseringer for fem milliarder svenske kroner inden udgangen af 2013

2012: “4 Excellence Next Generation”. Spareplanen skal beskære omkostningerne med 2,6 milliarder kroner, og et lignende beløb skal skaffes ved frasalg af blandt andet SAS Ground Handling og flyselskabet Widerøe. Hovedkontoret samles i Sverige. Planen vil skære antallet af SAS-ansatte ned fra godt 15.000 til omkring 9000.