Som led i den nye spareplan vil SAS-ledelsen frasælge det meste af aktiviteterne på jorden. Hvis planen bliver realiseret, skal op omkring 1800 medlemmer af fagforeningen 3F Kastrup dermed skifte arbejdsgiver.
Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, kan ikke se logikken i, at SAS vil frasælge blandt andet SAS Ground Handling, hvor godt 900 af fagforeningens medlemmer sørger for, at kufferter og anden bagage kommer rettidigt med de rigtige fly.
– Det, at SAS har deres eget handlingselskab med dygtige og engagerede medarbejdere, har været med til at give selskabet deres gode ry for punktlighed - noget der skiller SAS ud fra de andre selskaber. Men det er meget muligt, det er et krav fra kreditorerne, der ønsker frasalg for overskuelighedens skyld, siger Henrik Bay-Clausen til Arbejderen.
Med planerne om frasalg forventer han ikke, at han skal til at forhandle nye overenskomster for 3F-medlemmerne hos SAS.
- Det kan måske komme på tale, hvis planerne ikke bliver realiseret. Skulle vi blive inviteret med til “sparefesten”, er vores holdning, at vi nok kan se på nogle rationaliseringsgevinster, men de grundlæggende løn- og arbejdsforhold kan der ikke røres ved. Og i øvrigt er lønningerne hos Ground Handling konkurrencedygtige - vi ligger ikke i toppen ude i lufthavnen, understreger 3F-formanden.
Hvis det skulle blive nødvendigt at bruge konfliktretten ved en overenskomstfornyelse, så er vi heller ikke bange for det. Jeg kan godt love dig, at det her bliver ikke et nyt Vejlegården.
Han er godt klar over, at der kan blive knas på linjen ved en virksomhedsoverdragelse.
- SAS har hidtil været meget dygtige til at strikke frasalg sådan sammen, at de kan komme uden om loven om virksomhedsoverdragelse, hvor køberen i princippet overtager de gældende overenskomster og lokalaftaler, siger Henrik Bay-Clausen.
- Skal vi til at forhandle overenskomster med en ny ejer, vil vi ikke føle os bundet til de nuværende spare-aftaler med SAS. Så er det en ny situation. Og hvis det skulle blive nødvendigt at bruge konfliktretten ved en overenskomstfornyelse, så er vi heller ikke bange for det. Jeg kan godt love dig, at det her bliver ikke et nyt Vejlegården, siger Henrik Bay-Clausen.
Hos 3F-medlemmerne ansat hos SAS Ground Handling er stemningen afventende, fortæller Stig Brenøe, kasserer i deres klub, Ekspeditionsarbejdernes klub.
- Men kollegaerne er noget frusterede, dels på grund at vi allerede har været igennem flere sparerunder, hvor vi knap nok har fået lønforhøjelser til at dække prisstigningerne, og hvor vi i løbet af få år er blevet reduceret fra 1300 mand til i dag godt 900. Men også på grund af usikkerheden omkring frasalget. Vi ved jo ikke, hvad det ender med. Måske bliver det Swissport, der er et af de største handlingsselskaber i verden, siger Stig Brenøe.
Det er ikke kun SAS-flyene, der bliver serviceret af SAS Ground Handling, forklarer han. Handlingselskabet servicerer også omkring 40 procent af de øvrige fly i lufthavnen.
- Og omvendt har vi også kun 60 procent af SAS-flyene, så på den måde er vi et rimeligt selvstændigt selskab. Så et frasalg er måske også det rigtige i betragtning af de problemer, der er i SAS, slutter Stig Brenøe.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278