DSB har indført en brutal sikkerhedsledelse, hvor virksomheden gennem en helt uacceptabel fremgangsmåde vil skabe en sikkerhedskultur, der bygger på sanktioner og trusler.
Det mener Henrik Horup, formand for Dansk Jernbaneforbund, der tager emnet op i det nyeste nummer af Jernbane Tidende.
DSB har indført en brutal sikkerhedsledelse, der bygger på sanktioner og trusler.
I lederen skriver han:
”Vi er i Dansk Jernbaneforbund stadig af den opfattelse, at sikkerhedsorganisationen i DSB ikke fungerer ,og at DSB prioriterer forretningen DSB på bekostning af sikkerheden.”
Den foreløbige kulmination kom den 10. juli, da en gruppe lokoførere protesterede over ledelsens planer om at skære ned på bemandingen, så lokoførerne på visse strækninger og tidspunkter af døgnet vil være eneste personale på et tog. Det er sikkerhedsmæssigt uansvarligt mente lokoførerne og deres forbund. Henrik Horup understreger, at ingen hverken passagerer eller personale kan være tjent med, at et statsligt ejet selskab agerer som "en af de værste i klassen".
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278