Metroselskabet, Dansk Byggeri, Tekniq og BAT-kartellet har underskrevet en partnerskabsaftale, der skal sikre, at ingen ansatte på metro-projekterne stilles ringere end vilkårene på det danske arbejdsmarked.
Det skriver Fagbladet 3F, der løbende har skrevet om underbetaling og problemer med sikkerheden i de mange firmaer, der er hyret ind på et af Danmarks største infrastrukturprojekter.
Et af de firmaer, der har fået særlig omtale, er portugisiske Cinterex.
3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (BJMF) i København har rejst et krav på 11 millioner kroner mod Cinterex på grund af underbetaling.
Kravet kommer efter en kulegravning af de ansattes lønsedler og arbejdssedler, der viste, at de ansatte var aflønnet langt under det danske niveau.
Som konsekvens heraf bad den offentlige bygherre i sidste uge Cinterex om at stoppe på metrobyggeriet.
BJMF mener ikke, at byggeriets hovedentreprenør, det italienske konsortium Copenhagen Metro Team, har gjort sit arbejde grundigt nok, da konsortiet tidligere på året oplyste, at alt i Cinterex var i orden, skriver Fagbladet.
Som led i aftalen mellem Metroselskabet, Dansk Byggeri, Tekniq og BAT-kartellet bliver der nedsat et partnerskabsforum, hvor uklarheder og tvister kan drøftes og afklares.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278