Nu starter en kampagne for at få forbrugerne i EU til at købe sko, der "ikke tramper på arbejdernes rettigheder".
I 2013 blev der produceret 22 milliarder par sko. 87 procent blev lavet i Asien.
Den danske afdeling af organisationen "Clean Clothes Campaign" står sammen med en række organisationer i Europa, Indien, Indonesien og Kina bag kampagnen, som skal styrke forbrugernes bevidsthed om arbejder- og miljøforhold, når de køber sko.
For eksempel går kun to procent af salgsprisen på sko til arbejderen, der har lavet skoene, skriver Clean Clothes Camnpaign, som tidligere har gennemført kampagner omkring tekstilindustrien.
En undersøgelse viser, at halvdelen af europæerne ikke ved noget om, hvor deres sko kommer fra.
I 2013 blev der produceret 22 milliarder par sko. 87 procent blev lavet i Asien.
– Det er overraskende, hvor lidt forbrugerne ved om skoproduktionen. Det er et problem og noget, som "Change Your Shoes"-kampagnen vil adressere ved at skabe opmærksomhed om sandheden bag vores sko, siger kampagnekoordinator Tanja Kjeldgaard.
De organisationer, som deltager i kampagnen, mener, at EU bør indføre regler, som sikrer, at de sko, der sælges i EU, er produceret med respekt for arbejdernes rettigheder.
Et sådant krav vil være i tråd med holdningen blandt forbrugerne i Europa. En undersøgelse viser, at 63 procent af den europæiske befolkning bakker op om, at EU indfører mere regulering på importvarer, så det sikres, at arbejdernes rettigheder bliver overholdt, skriver Clean Clothes Campaign.
>>> AKTIV I KAMPAGNEN: LÆS HER
Clean Clothes Camnpaign har været meget aktiv omkring arbejdernes løn- og arbejdsforhold på tekstilfabrikker i Asien, blandt andet omkring dødskatastrofen på Rana Plaza i i Bangladesh for godt to år siden. Her døde hundredvis af arbejdere, da en bygning styrtede sammen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278