08 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Arbejdstidsaftale presser lærerne

Rapport om folkeskolen

Arbejdstidsaftale presser lærerne

75 procent af lærerne oplever, at arbejdstidsreglerne bremser deres muligheder for at levere undervisning af høj kvalitet. 62 procent siger i en helt ny rapport, at skolereformen heller ikke forbedrer mulighederne.

Hverken arbejdstidsregler eller skolereform bidrager positivt til lærernes muligheder for at levere undervisning af høj kvalitet, viser en undersøgelse fra forskningsinstituttet Kora.
FOTO: Niels Sigaard
1 af 1

Lærerne bokser stadig med at få mængden af opgaver til at passe med den tid, de er på arbejde.

Den udfordring har de kæmpet med, siden de i august 2014 skulle rette ind efter påtvungne arbejdstidsregler og samtidig implementere en skolereform.

Det er åbenlyst, at der er alt for få lærere og resurser i folkeskolen.
Anders Bondo Christensen, DLF

"Det er en gennemgående oplevelse blandt de pædagogiske medarbejdere, at de nye arbejdstidsregler har været medvirkende til at spænde ben for realisering af folkeskolereformen", lyder det i en af fire rapporter om den nye folkeskolereform, der blev offentliggjort tirsdag. 

Rapporterne er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (Kora).

Rapporterne skal undersøge, hvordan det går med indførelsen af folkeskolereformen, og hvorvidt den virker efter hensigten.

Kvali - hva' for noget?

Ifølge lærerne går det ikke så godt. Hele 75 procent af dem svarer, at arbejdstidsreglerne har gjort det vanskeligere at få tid til at forberede og levere høj kvalitet i undervisningen. 62 procent svarer, at heller ikke skolereformen forbedrer undervisningskvaliteten.

"Flere lærere har oplevet at møde uforberedte op til undervisningen, at de ikke har tid til at give eleverne tilstrækkelig feedback på hjemmeopgaver (i ordentlig tid), og at der har været mindre tid til uforudsete opgaver som forældrehenvendelser m.m.", skriver Kora-forskerne, der oplyser, at de har talt med flere lærere, som er nødt til at forberede sig ekstra i deres fritid.

Ifølge Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, er det grundlæggende problem, at reformen har skruet op for lærernes undervisningstid for at få finansieret den længere skoledag for eleverne.

– Rapporten viser, at lærerne mangler tid til at forberede de mange lektioner, som skolerne er blevet pålagt. Det gør det meget vanskeligt at levere kvalitet i undervisningen. Det er åbenlyst, at der er alt for få lærere og resurser i folkeskolen, siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Plads til forbedring

Han opfordrer parterne omkring folkeskolen til at handle på de udfordringer, som rapporterne peger på, herunder at skabe balance mellem antallet af opgaver, der skal løses i folkeskolen og antallet af lærere til at løse dem.

Evalueringen af folkeskolereformen er lavet i foråret - mindre end et år efter, at den trådte i kraft. Derfor er det ifølge undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) klart, at der er mange ting, der endnu ikke er på plads.

– Det er naturligt med så stor en reform, men rapporterne kan pege på, hvor det går godt, og hvor der er rum for forbedring, siger ministeren i en pressemeddelelse.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


18. nov. 2015 - 09:16   18. nov. 2015 - 14:42

Arbejdstid

noc@arbejderen.dk
Det mener lærerne

Arbejdstidsreglerne har en negativ betydning for mulighederne for at levere høj kvalitet i undervisningen: 75 procent

Skolereformen forbedrer ikke mulighederne for at levere undervisning af høj kvalitet: 62 procent

Skolereformen vil forbedre de fagligt svage elevers læring: 8 procent

Skolereformen vil forbedre de fagligt stærke elevers læring: 12 procent

Kilde: Kora, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning

Om KORA's undersøgelse

Fakta om KORA's undersøgelse

  • Formålet er at undersøge implementering af folkeskolereformen og arbejdstidsreglerne på udvalgte skoler med særlig vægt på lærere og pædagogers oplevelser og erfaringer.

  • Rapporten er baseret på en interviewundersøgelse med lærere, pædagoger og skoleledere på 21 skoler. Desuden en spørgeskemaundersøgelse blandt pædagoger og lærere på 20 af de 21 skoler samt en dokumentanalyse af de lokalaftaler eller forståelsespapirer, der er indgået mellem Danmarks Lærerforening og en række kommuner.

  • I 2016 vil KORA udkomme med en række rapporter, som bl.a. belyser ændringer i kommunernes og skolernes styring og økonomistyring efter folkeskolereformen.

  • Undersøgelsen er finansieret af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Kilde: Forskningsinstituttet KORA